Avainsanat: Markku Kailaheimo

Khrysippos.
0

Stoalaiset alkometrit

Koska monikin viettää parhaillaan tipatonta tammikuuta, on ajankohtaista vilkaista mitä stoalaiset ajattelivat juopottelusta. Jo käsite ”humalainen” herätti keskustelua, ja myöhäisstoalaiset kritisoivat varhaisstoalaisten siitä tekemiä tulkintoja. Yksi koski kysymystä, voiko humalaiseen luottaa. Entä voidaanko sanoa, milloin joku juo liikaa? Muistan, miten armeijassa vääpeli ohjeisti ensimmäisille iltalomille lähtijöitä näin: sotilas juo mutta ei juovu. Kova vaatimus nuorille…

Aisopos.
0

Aisopoksen faabelin stoalaisversiot Senecan teksteissä

Kun Aisopoksen (n. 620–564 eaa.) faabeleiden – opettavaisten eläinsatujen – loppuun on liitetty selittävä moraaliohje, ovat ne olleet oivallista materiaalia myös filosofian palvelukseen. Eräät Senecan (n. 4 eaa.–65 jaa.) matkustamiseen tai paikanvaihtoon liittyvät pohdinnat näyttävät olevan jalostuneempia versioita muutamasta faabelista. 1. ”Harakka ja pyrstö”  ”Huolimatta siitä, kuinka monta kertaa harakka laskeutui oksalle ja sulki sen…

Aleksanteri Suuri ja Diogenes.
0

Diogenes, Aleksanteri ja aurinko – neljä versiota

Tunnetuin kyynikkofilosofi Diogenes Sinopelaisesta (412–323 eaa.) kerrottu tarina lienee hänen kohtaamisensa Aleksanteri Suuren (356–323 eaa.) kanssa auringonpaisteessa. Monet ovat sitä käyttäneet teoksissaan ja repliikitkin ovat samat, mutta erojakin löytyy, jos tarkastellaan, mihin asiayhteyteen se milloinkin on liitetty ja miten sitä on tulkittu tai kommentoitu. Käyn seuraavassa läpi neljä versiota aikajärjestyksessään. 1. Cicero (106–43 eaa.) Keskusteluja…

© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.