Varhaiskristittyjen jumalanpalvelus katakombeissa.

Raamattu ja liturgia aikuistenoikeesti

Uskonnollisten piirien keskustelussa esiintyy usein väite, jonka mukaisesti nykyihminen ei ymmärrä mainittujen piirien ajatuksia. Tähän liittyen muodostetaan erilaisia komiteoita, joiden tehtävänä on kuroa umpeen mainittu ymmärtämistä estävä kuilu.

Mutta voi olla, että yksipuolinen sanomasta sen kuulijalle suunnattu käännös ei ole aivan riittävä. Tästä syystä valmistin ehdotuksen kirkkokäsikirjaksi sellaiselta pohjalta, jossa sanoma natsaa sellaisiin ideologioihin, jotka ovat vallalla.

Tämän uudenlaisen käännösperiaatteen taustalla on sanoman välittämisen idea käännettynä vastoinpäin. Tällöin kääntäjä on käännöksen saaja eikä kääntäjä. Tämän huippuosaavan ekonomisen interobjektiivisuusperiaatteen mukaisesti käännös palautuu kääntäjälle sellaisena, kuin käännöksen kohteena oleva arvojohtaja sen tulkitsee omassa tutussa elämänpiirissään.

Max Weber sanoi, että paras tapa tutustua yhteiskuntaan ja kulttuuriin on tutustua sen uskontoon. Näin muodoin kirjoitukseni ei käsittele uskontoa muutoin kuin ensisilmäykseltä, vaan yhteiskunnallista todellisuutta sellaisena kuin olen kokenut sen Putinin, Trumpin, Suomen hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen ilmaisemana. Vain käyttämäni kieli ja konteksti on teologista, sillä muuhun en yllä, joskin foorumi on yhteiskunnallinen.

Liturgia nykyihmiselle (joka ei ymmärrä)

Liturgi: Tervetuloa kirkkoon. Mukavapa että me olemme näin runsaslukuisesti koolla. Minä olen A ja O.  Tänään saamme palvella. Osallisuutena kolehdinkantoon meitä palvelee tunnetulla taidollaan Y ja kahvinkaadossa heti tämän tilaisuuden jälkeen seurakuntasalissa Z. Koska on perhejumalanpalvelus, saunatakissaan saarnan aikana alttarin edessä kävelee edestakaisin Å.  Alttarilla palvelee useita muitakin esiintyjiä osallisuuden ilmaisuna. On ensimmäinen viime sunnuntain jälkeinen sunnuntai. Palveluksemme on savuton. Kirkossa on kaksi poistumistietä molemmissa sivulaivoissa.  Palveluksen aikana tarjotaan virvokkeita ja salin peräosassa on aikuisten puuhapiste, jossa parinvaihto käy mukavasti.

Seurakunta: Halleluja, halleluja.

Liturgi: Kuulkaamme sanaa uusimman nykyihmiselle laaditun käännöksen Raamattu aikuistenoikeesti mukaisesti:

Älä pidä muista jumalista itsesi lisäksi.

Älä turhaan lausu nimeäsi vaan osaa tehdä se alati hartain mielin.

Osaa pyhittää lepopäiväsi lähimmäisesi työpäiväksi.

Kunnioita isääsi ja äitiäsi siitä, että he ovat osanneet väistyä tieltäsi.

Älä tapa itseäsi vaan suo lähimmäisesi tehdä se itselleen sinun ja sukukuntasi tähden.

Älä tee huorin mielijohteesta, vaan jotta kauan sinä ja jälkeläisesi eläisitte maan päällä.

Älä varasta vähempää kuta osaat viedä.

Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi vaan sitä vastoin osaa antaa se digitaalisessa muodossa julkiseen levitykseen hänen häpeäksensä.

Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta vaan osaa ottaa se omaksesi vilpittömin mielin.

Älä ylenkatso lähimmäisesi puolisoa, karjaa tai mitään, mikä on hänen omaansa vaan käy reilusti kimppuun ja osaa ottaa itsellesi se, mikä hänen omaansa oli ja joka sinulle kuuluu, jotta viha ei osaisi koitua päällesi ja sinun jälkeläistesi päälle.

Seurakunta: Totisesti myös sinun henkesi kanssa.

Virsi: Aikuinen nainen mä oon, en enää ryhdy maailman tuuliin.

Liturgi: Kuulkaamme sanaa. Ensimmäisestä Julkkiksen twiittauksesta frendeille: Boomerit on ihan plääh.

Seurakunta: Hallelujaa, hallelujaa.

Liturgi: Toinen lukukappale on tiktokista. (Suntio heijastaa kuvan alttaritaululle). Tässä näkyy instagramissa oleva Sanna Marinin kuva ja tiktokissa siihen lähetetty vastaus: ”Hän oliko vain missi muovinen, jonka liiviin roistot ui?”

Seurakunta: Tämä oli tiktok.

Virsi: Onhan päivä vielä huomennakin.

Saarnaaja: Herra olkoon kanssanne. Tää on niin nähty. Tekstimme on septuagesiman seitsemänkymmennestä luvusta ja nousemme sitä kuulemaan: Viisauden pelko on herran alku. Istukaa.

Väikkyy mieleeni se, että tämä on aoristi. Jo kunnioitettu esimieheni ensimmäisessä palveluspaikassani lausui, että haista jätkä pitkät, sana pysyy, sinusta riippumatta. Mutta me nykyajan sivistyneet ihmiset emme voi täysin rinnoin luottaa siihen, mitä sanotaan menneisyydestä. Miten meidän on täten ajateltava? Palestiinan hiekkakasoilla ja ajan johtomiesten ankarassa valvonnassa vaeltaneen ihmisen elämänkuvaus on tuhannen galaksin päässä avarien Lapin purojen ja poronhoitajien maailmasta kuten myös urbaanin ihmisen kysymyksistä Kluuvissa. Tiedättekö, kun minä kunnostin puolisoni ja lasteni kanssa rintamamiestalon, en suin surminkaan voinut löytää yhteyttä siihen Jeesuksen ja hänen ystäviensä kalkitun rakennuksen yläsaliin, jossa he viimeistä ateriaansa nautitsivat, saarnamies jos kohta olenkin. Mutta koin, että hän oli läsnä. Läsnä. Tämä on vakava kysymys. Ja kun sitten liityin metsästysseuraan ja tulin kutsutuksi palvelemaan rotarien presidenttinä, kävi tuo satujen Palestiina vain yhä kaukaisemmaksi nöyrässä mielessäni.

Ystävät, me kuljemme kriittisesti ja ahdistuneina eteenpäin. Olemmeko me kuin hieman Baabeliin karkotettuja luvatusta maasta? Ja paljonko maksaa matka Israeliin tätänykyä, liian paljon kaltaisenne asuntovelallisen näkövinkkelistä. Liian runsaasti oman luottokorttini velasta nähden. Mutta olkoon se sitten jalkapallo, parisuhde, sinun oma pieni kätketty salaisuutesi tahi liialliseksikin kohonnut sidonnaisuus someen. Mikä liekään kysymyksesi. Mutta me saamme ajatella, että armosta olemme kuitenkin syntyneet, kuten jo Vanhassa testamentissa sattuvasti todetaan. Minulla on tässä mukanani havaintoväline. Se on tekoäly. Voimmeko luottaa siihen vai tulisiko meidän yhdessä antautua sen puhuteltaviksi, josko saisimme sen avulla itsellemme ohjeistusta. Kolehti tänään jaetaan Suomen Lähetysseuralle.

Nousemme tunnustamaan yhteisen uskomme. Jos olet samaa mieltä, paina 1, jos olet epävarma, paina 2, ja jos olet eri mieltä, paina 3. Seurakuntamme palvelee myös netissä. Mutta jos tahdot syntyä, paina 1, jos naida, paina 2 ja jos kuolla, paina 3. Lähellä sinua.

Liturgi: Rukoilemme yhteisten asioiden puolesta. Herra, organisaatiossamme on meneillään muutos. Tiedotusvälineet ovat tunkeutuneet tajuntaamme. Ympäri maailmaa on kohtalokkaita ja henkeämme vapisuvattavaisia tilanteita. Herra, sinä tiedät tiedotusvälineiden uutiset ja siksi rukoilemme sinua, yhäti, aina, eilen, huomenna ja vielä niinäkin meille tuntemattomina aikoina, jotka ovat vain Sinun tiedossasi. Joukkotuhoaseet ja ihmisten julmuus hämmentää meitä. Herra, on niin paljon teknologiaa.  Seurakunnalle tiedotetaan, että maailmassa on kärsimystä. Mutta, Herra, meidän on pakko merkitä sinun profiiliisi tuo muutosvastarintasi. Tilastojemme mukaan et ole vastannut rukouksiimme ja siksi huutomme kuulukoon taivaisiin asti kuten myös hiljaiset huokauksemme. Seurakunnalle ilmoitetaan, että hyvinvointialueiden muutosneuvotteluiden tähden seurakuntamme jäsenistä ovat poistuneet seuraavat henkilöt. Kasteessa seurakunnan jäsenyyteen on otettu Nakke Pellervo Virtanen. Avioliittoon kuulutetaan Keijo Annikki Pörhönen ja Kustaa Adolf Appelgren-Sivulström, mutta emme usko sitä.

Seurakunta: me sanoitamme, me sanoitamme, me sanoitamme.

Liturgi: Ottakaa vastaan siunaus.

Loppuvirsi: Vierekkäin nyt vihannoimme.

 

Artikkelikuvassa varhaiskristittyjen jumalanpalvelus katakombeissa. Lähde: Wikipedia.


Petri Järveläinen.

About

Petri Järveläinen on Portaanpään kristillisen opiston rehtori ja Jyväskylän yliopiston filosofian dosentti.


© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.