Adele Bloch-Bauer I. Kuva: Finnkino

Kultainen nainen saa nimen

Toukokuussa 2015 Wienin katujen varsilla nähtiin lukuisia moderneja kopioita Gustav Klimtin vuonna 1907 maalaamasta  juutalaisen Adele Bloch-Bauerin kuuluisasta muotokuvasta. Suurta Life Ball -juhlaa varten taulun kuvasi uusiksi valokuvaaja Ellen von Unwerth. Adelea esitti vuoden 2014 Eurovision laulukilpailujen voittaja Conchita Wurst.

Maalaus sai toisenkin tulemisen tänä vuonna, kun Simon Curtisin ohjaama elokuva Kultainen nainen (Woman in Gold) pääsi teatterilevitykseen.

Elokuva kertoo tosipohjaisen tarinan siitä, kuinka Wienin Belvedere-palatsissa vuosia esillä ollut ja monelle hyvin tärkeä maalaus Kultainen nainen jouduttiin oikeudenkäynnin jälkeen luovuttamaan Maria Altmannille Amerikkaan. Siellä sen uudeksi omistajaksi tuli myöhemmin Manhattanilla sijaitseva Neue Galerie.

Adele Bloch-Bauerin mies ja Marian isä olivat veljeksiä.

Helen Mirren Maria Altmannin roolissa. Kuva: Finnkino

Helen Mirren Maria Altmannin roolissa. Kuva: Finnkino

Kultaisessa naisessa Maria Altmannia esittää Helen Mirren. Elokuva on paitsi tarina maalauksen kohtalosta ja natsien taidevarkauksista myös välähdyksiä maailmasta, joka katosi natsien tullessa valtaan ja Itävallasta, jossa hurraavat väkijoukot tervehtivät Hitlerin joukkoja käsivarsi kohotettuna natsitervehdykseen.

Se kertoo myös ihmisen vaikeudesta kohdata oma menneisyytensä ja hyväksyä menetykset, joita ei voi muuttaa. Elokuva esittää mielenkiintoisia kysymyksiä myös taideteosten omistajuudesta.

Adele Bloch-Bauer I oli Bloch-Bauerin perheelle symboli kaikesta siitä, mikä menetettiin. Kun Maria Altmannin sisar kuoli, paljastui, että kirjeenvaihtoa oli käyty jo aikaisemminkin taulun palautuksesta.

Gustav Klimt maalasi 25-vuotiaasta Adele Bloch-Bauerista kaksi muotokuvaa, I:n ja II:n, joista kultaisella taustalla olevasta tuli tunnetumpi. Maria vieraili usein Elisabethstrassella Wienin valtionoopperan lähellä varakkaan tätinsä kotona, jossa kokoontui paljon taiteilijoita, kirjailijoita ja muusikoita. Tädin muotokuvan ja neljän muun Klimtin maalauksen ihailu kuului perheen sunnuntaibrunssin ohjelmaan.

Kun Amerikkaan sotaa ja vainoa paennut Maria Altmann alkoi 60 vuotta myöhemmin vaatia maalausta itselleen, hän joutui myös kohtaamaan menettämänsä maailman muistot ja varjot. Mariaa avustanut lakimies Randy Schönberg (säveltäjä Arthur Schönbergin pojanpoika) joutuu myös kasvokkain oman juutalaisen taustansa kanssa.

Elokuvassa Schönbergiä esittävä Ryan Reunolds ei vahinko kyllä kohoa lähellekään Mirrenin suoritusta, mutta dame Mirren on hurmaava senkin edestä. Hän puhuukin englantia kuin Itävallasta lähtenyt siirtolainen konsanaan. Mirrenin Mariassa on paljon nähneen ihmisen voimaa, sisukkuutta ja samalla herkkyyttä, mutta tunteissa hän on mukavan niukka. Tunnetta ei tarvitse tihkuttaa esiin.

Yhden maalauksen kohtalo voi tuntua pieneltä asialta, kun toisessa maailmansodassa kuoli ihmisiä miljoonittain, ja natsien taidevarkauksiakin on teillä tietymättömillä 100 000.

Yhden taulun kohtaloon tiivistyy kuitenkin paljon muutakin kuin sen myöhempi myyntihinta 135 miljoonaa dollaria. Nyt se ei ainakaan ole enää nimetön Kultainen nainen.

Altmann olisi jättänyt taulun Itävaltaan, jos oikeudenkäynnissä olisi heti tunnustettu, että se oli vääryydellä saatu. Siihen Itävallan edustajat eivät suostuneet vaan oikeutta käytiin loppuun saakka.

Nyt Marian Adele-tätiä voi kaydä katsomassa New Yorkissa. Maria Altmann kuoli helmikuussa 2011. Lakimies Randy Schönberg pyrkii edelleen auttamaan varastettujen taideaarteiden palauttamisessa oikeille omistajilleen.

Arvioitu elokuva:
Kultainen nainen (Woman in Gold). Ohjaus: Simon Curtis. Käsikirjoitus: Alexi Kaye Campbell. Pääosissa: Helen Mirren ja Ryan Reynolds.
Artikkelikuvassa on Adele Bloch-Bauer I. Kuva: Finnkino.


Avatar photo

Kirjoittaja

Kirjoittaja on toimittaja, jota inspiroivat kirjojen lukemattomat maailmat, drag queenit, kissat, maatyöt ja ystävät. Ihmisessä kiehtoo eniten hänen määritelmiin taipumaton salaisuutensa.


© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.