Kevin Costner.

Horizon-saaga matkasi vankkureineen valkokankaalle

Viime vuosina yhdysvaltalainen näyttelijä Kevin Costner on palannut suomalaisten viihteen ystävien kartalle kovapäisenä montanalaisen ranchin omistajana ja Duttonin perheen patriarkkana tv-sarjassa Yellowstone (2018–). Hän voitti viime vuonna pitkän tauon jälkeen Golden Globen parhaan draamasarjan miespääosasta John Duttonin roolista sarjassa. Yellowstonen viidennen ja viimeisen tuotantokauden jaksoja kuvataan parhaillaan, tosin ilmeisesti ilman Costneria, joka riitautui sarjan luojan ja käsikirjoittajan Taylor Sheridanin kanssa viime vuonna.

Kahden Hollywoodin raskassarjalaisen välisen kiistan kerrotaan johtuneen siitä, että Costner halusi toteuttaa jo pitkään mielessään olleen intohimoprojektinsa, Horizon: An American Sagan. Yellowstonen kuvaukset olivat kesken ja epätietoisuus niiden jatkumisesta venähti johtuen Hollywoodin käsikirjoittajien lakosta. Siksi Costner päätti edistää omaa projektiaan, ja kun lopulta Yellowstonen kuvausaikataulusta saatiin tietoa, ei hän enää voinut muuttaa omia aikataulujaan. Tämä aiheutti haasteita tv-sarjan jatkon kannalta. Sheridanin onkin kerrottu aikovan kirjoittaa Costnerin hahmon ulos, jotta häntä ei enää tarvittaisi sarjan viimeisen tuotantokauden kuvauksissa. Juhannuksen alla Costner itse ilmoitti, ettei aio enää palata sarjaan.

Costner lienee suurelle yleisölle tuttu baseball-aiheisista elokuvista Vamppi ja veteraani (1988), Unelmien kenttä (1989) ja Rakkaudesta peliin (1999) sekä tavaramerkikseen muodostuneista lännenelokuvista Tanssii susien kanssa (1990), Armoton maa (2003), Wyatt Earp (1994) ja Silverado (1985). Vuonna 2012 julkaistu tv-minisarja Hatfields & McCoys jäi Suomessa valitettavan vähälle huomiolle, vaikka siinä nähdystä “Devil” Anse Hatfieldin pääroolista Costner voitti kolmen arvostetun tv-pystin koplan: Golden Globen, Emmyn ja Screen Actors Guild Awardsin. Yellowstonen ohella se on Costnerin parhaita suorituksia kuluneen vuosikymmenen ajalta.

Costner oli ristiriitainen henkilö 1990-luvun Hollywoodissa, jolloin hän oli aivan A-listan tähtien kärkeä. Hänen kanssaan on väitetty olleen hankala tehdä töitä hänen vahvojen näkemystensä takia. Toisaalta etenkin myöhemmin hänen on kerrottu olleen hyvin jalat maassa oleva kaveri, joka – ainakin omien sanojensa mukaan – karkaa mieluummin Aspenin ranchilleen Coloradoon rakentamaan uutta tietä tai pystyttämään aitaa kuin kuluttaa aikaansa Los Angelesin gaalailloissa ja tv-haastatteluissa.

Costnerin on kommentoitu vuosien varrella olevan parhaimmillaan silloin, kun hän saa itse päättää elokuvan luovasta linjasta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hänen tulisi sekä käsikirjoittaa, tuottaa, ohjata että näytellä elokuvan pääosa itse. Vaikka nämä puheet ovat tarkoitettu lähinnä ilkikuriseksi naljailuksi, ovat ne Costnerin kohdalla tuottaneet joskus tulostakin. Tällä konseptilla hän pokkasi parhaan ohjaajan ja parhaan elokuvan Oscarit elokuvasta Tanssii susien kanssa. Toisaalta The Postman – tulevaisuuden sanansaattaja (1997) on esimerkki päinvastaisesta, eli elokuvasta, jossa Costnerin oma maku ja visio eivät ole kohdanneet kriitikoiden tai suuren yleisön mieltymyksiä. Hän pitää elokuvaa erinomaisena edelleen.

Waterworldin (1995) kulisseista levisi aikanaan huhu, että elokuvan ohjaaja Kevin Reynolds marssi ulos kuvauksista aiheuttaen kohun. Syyksi hän kertoi, että “Costnerin pitäisi tähdittää vain elokuvia, jotka hän ohjaa. Silloin hän saa työskennellä sekä lempinäyttelijänsä että lempiohjaajansa kanssa”. Reynoldsin lähdettyä projektista Costner päätti ohjata ja editoida puuttuvat kohtaukset, jotta elokuva saatiin valkokankaille.

* * *

Ehkä siksi ei olekaan yllättävää, että Costner käsikirjoittaa, tuottaa, ohjaa ja näyttelee itse pääosan Horizon-saagassa, joka vaikuttaa olevan hänen lempilapsensa. Elokuvasarja on ollut Costnerin mielessä jo vuosikymmeniä, mutta rahoituksen puutteen takia projekti ei ole saanut tuulta alleen. Nyt sen aika kuitenkin tuli, ja Costner pääsi palaamaan mukavuusalueelleen länkkäreiden pariin. Hän on laittanut ison osan – itse asiassa 38 miljoonaa dollaria – omia rahojaan projektiin ja jopa kiinnittänyt 145 miljoonan dollarin Santa Barbaran -talonsa projektin tuottoja vastaan. Taloudelliset panokset ovat siis suuret.

Saaga jakautuu neljään elokuvaan, joista kaksi ensimmäistä saavat ensi-iltansa tänä kesänä: Chapter 1 kesäkuun 28. päivä ja Chapter 2 elokuun 16. päivä. Molemmat nähdään myös Suomessa. Costner tiimeineen kuvaa jo elokuvasarjan kolmatta osaa, ja neljäs osa on tuotannossa. Niiden on tarkoitus tulla leffateattereihin vuoden 2025 aikana. Mitä luultavimmin ensi kesänä, kuten sarjan kaksi ensimmäistä osaa nyt.

Elokuva on saanut jo nyt valtavan määrän huomiota isoissa lehdissä. Ehkä siksi, että kyseessä on mittava omakustanne-elokuva, jonka menestymiseksi Costner on laittanut likoon paljon. Elokuvakriitikot ovat pääosin teilanneet sen omissa arvioissaan maailmalla. Esimerkiksi viihdealan julkaisuissa The Hollywood Reporterissa, Vanity Fairissa ja Varietyssa elokuva sai varsin murskaavat arviot. Samanlainen vire on näkynyt suomalaistenkin kriitikoiden arvioissa. Helsingin Sanomissa, Episodissa ja Muropaketissa elokuvaa on kuvattu uuvuttavaksi, sirpalemaiseksi, ikuisuudelta kestäväksi ja tylsäksi.

Kevin Costner on kiivennyt satulaan tarpeeksi kauan tietääkseen eron valkokankaalle tehdyn elokuvan, kuten Tanssii susien kanssa, Hatfields & McCoysin kaltaisen minisarjan sekä Yellowstonen kaltaisen tv-sarjan välillä. Hän on tehnyt hyvää kaikille noille projekteille ja onpa hän ansainnutkin niistä hyvin. Costnerin yhteys lännenelokuvien genreen ja karuihin maihin, jotka ovat genrelle tyypillisiä, on kiistaton. Miksi siis hänen uusi iso länkkärinsä Horizon: An American Saga, on niin kömpelö? Se on kuin tv-sarja, jota on rajoitettu muokkaamalla se elokuvan muotoon, mutta se on enemmänkin hätäinen raakaleikkaus kuin mihin tahansa formaattiin valmis julkaisu.

– David Rooney, The Hollywood Reporter

Onko ensimmäinen elokuva sitten niin kehno kuin arvioiden enemmistö antaa ymmärtää? Käykö Costnerille niin kuin The Postmanin kanssa – että leffa ei vakuuta kriitikoita eikä suurta yleisöä, koska siitä jää puuttumaan jotain?

Mielestäni ei. Ainakin olisi hyvä muistaa, että nyt nähty elokuva on avaus neljän elokuvan sarjalle, minkä takia on ymmärrettävää, että elokuvassa vasta rakennetaan sarjan kehystä ja tarinan jännitettä. Siksi saagaa pystyy arvioimaan paremmin vasta kokonaisuuden nähtyään. Onhan niin, että tämä elokuvasarja rakentuu syystä eri tavalla kuin tavallinen ensimmäisen elokuvan ja jatko-osien ketju, koska tässä yhteydessä Costner on ilmoittanut Horizonin tarinan jakautuvan neljään elokuvaan. Ehkä hänen luovan visionsa pystyy tavoittamaan vasta nähtyään kaikki osat. Normaalisti jatko-osat perustuvat usein ensimmäisen elokuvan menestykseen, joka sitten pyritään uusimaan tekemällä tarinalle jatkoa uudessa elokuvassa. Toki jokaisen yksittäisen elokuvan tulisi pystyä seisomaan omilla jaloillaan. Siksi pohdinta telkkarin puolelle tehdystä minisarjasta vaihtoehtona nyt nähtävälle elokuvasarjalle on varsin aiheellista.

* * *

Vaikka Horizon avasi varsin vaatimattomasti 12 miljoonan dollarin lipputuloilla Yhdysvalloissa, on siinä silti potentiaalia kaikkien länkkäreiden aikakaudesta kiinnostuneiden saamiseksi leffateattereihin. Eivätpä nuo näytökset näyttäneet täyttyvän äärimmilleen Suomessakaan avausviikonloppuna kesäkuun lopussa.

Elokuvassa seurataan villin lännen tapahtumia vuodesta 1859 vuoteen 1863. Missään vaiheessa ei juuri kerrota, mihin vuoteen kulloisetkin tapahtumat sijoittuvat. Kuvissa vilahtaa vähän väliä ihmisiä, jotka keräävät lentolehtisiä tai jonkinlaisia lappusia, joissa mainostetaan Horizonin kaupunkia. Keskeisimpänä hahmona näyttää olevan Costnerin esittämä Hayes Ellison, jolla on jonkinlaisen pyssysankarin historia, jota ei elokuvassa kuitenkaan avata sen enempää. Muitakin keskeisiä hahmoja on, mutta ne sijoittuvat elokuvan toisiin tarinan palasiin.

Yhdessä kohtauksessa Costnerin esittämä hahmo ampuu pystyyn häntä provosoineen miehen. Sen seurauksena hän saa peräänsä kostajaporukan, jota hän joutuu pakenemaan. Elokuvassa ei nähdä tästä vielä enempää, mutta voi olettaa, että jonkinlaisia kahnauksia on heidän välillään luvassa myöhemmin. Tämä tarinan juonne vaikuttaa olevan elokuvan punainen lanka, johon muut tarinan palat luultavasti nivoutuvat elokuvasarjan seuraavissa osissa.

Suuri kuva elokuvasarjan juonesta jää kuitenkin katsojalle toistaiseksi mysteeriksi. Jotenkin se liittynee Horizonin kaupungin syntymiseen ja kasvuun, mikäli elokuvasarjan nimestä voi jotain päätellä. Chapter 1 päättyy nopeatempoiseen katsantaan siitä, mitä siinä nähtyjen tapahtumien jälkeen tapahtuu. Epäselväksi jää, onko katsannan tarkoitus olla teaser seuraavaa osaa varten (eli sisältääkö kakkososa noiden kohtausten kerrontaa) vai juoksutetaanko siinä juonta pikakelauksena niin, että kakkososa jatkuu katsantaan sisältyvien tapahtumien jälkeisestä ajanjaksosta.

Ajattelin ennen elokuvan näkemistä sen olevan varmaankin vahvimmillaan ammuskelukohtauksissa, joita Costner ei aiemmissa ohjaustöissään ole ohjannut nyky-Hollywoodille ominaisesti eli turhan ripeästi kuvakulmilla leikitellen, vaan realistisesti ja ikään kuin toteavasti: tässä nyt aseet kolisevat ja otetaan miehestä mittaa. Chapter 1:ssa yhteenotot jäävät kuitenkin muun tarinankerronnan jalkoihin eikä elokuva sisällä esimerkiksi ainuttakaan eeppistä ammuskelua, toisin kuin vaikkapa Armottomassa maassa. Kiinnostavaa onkin nähdä, kuinka taistelukohtaukset kehittyvät elokuvasarjan edetessä.

Heikoimmissa kohdissaan elokuvaa on puolestaan ehditty vertaamaan jo Waterworldiin, joka oli massiivinen tuotanto, lähinnä vesille siirretty Mad Max-kamppailu ja joka jäi monella tasolla pettymykseksi. Mielestäni elokuva hakee suurluokan elokuvan tyyliä ja jossakin määrin siinä nähdäkseni onnistuukin. Kolmetuntinen ei tuntunut ylipitkältä, koska elokuva nivoo yhteen useampaa tarinaa. Rytmisesti se olisi silti saanut olla nopeampi, sillä nyt meno etenee paikoin turhan verkkaisesti. Saa nähdä, kuinka elokuvasarjan edetessä Costnerin ohjauksellinen visio kehittyy. Hänen edellisestä ohjaustyöstään kun on aikaa vierähtänyt jo reilut 20 vuotta, ja Chapter 1 antaa odottaa häneltä enemmän.

Joka tapauksessa on sanottava näin: kun Costner päättää kasvattaa viikset, vetää cowboy-bootsit jalkaansa ja heittää stetsonin päähänsä kameran edessä, on jälki vähintään nähtävä. Jokainen Costner-fani saa Horizon-saagan ensimmäisestä osasta rahoilleen vastinetta, vaikka kävisikin katsomassa elokuvan viikonlopun kalleimmassa näytöksessä.

Arvioitu elokuva:

Horizon: An American Saga – Chapter 1. Ohjaus: Kevin Costner. Käsikirjoitus: Jon Baird & Kevin Costner. Pääosissa: Kevin Costner, Sienna Miller & Sam Worthington. Ensi-ilta Yhdysvalloissa ja Suomessa 28.6.2024. Kesto: 3 h 1 min.


Miikka Tarpeenniemi.

Kirjoittaja

Miikka Tarpeenniemi on teologi ja Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija, joka seuraa aktiivisesti katolisen kirkon ja erityisesti paavin tekemisiä. Tietokirjassaan Murhattu paavi? – Salaliittoteoriat ja katolisen kirkon vaietuin kohtalo (Reuna, 2023) hän pureutuu kiinnostavimpiin katoliseen kirkkoon liittyviin salaliittoteorioihin.


'Horizon-saaga matkasi vankkureineen valkokankaalle' kirjoitusta ei ole kommentoitu

Ole ensimmäinen kommentoija!

Haluaisitko jakaa ajatuksesi?

Kommentoidessa on tarkoitus puhua itse asiasta, ei kirjoittajista. Toimitus poistaa kirjoittajan tai muiden kommentoijien persoonaan menevät halveksuvat, loukkaavat tai vihamieliset kommentit. Jos kommentissasi on linkki, kommentti ei tule heti näkyviin, vaan toimitus tarkistaa sen. Sähköpostiosoitteesi ei tule näkyviin.

© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.