Dr Jenner performing his first vaccination.

Rokotevastainen salaliittosaarna Sotkamossa

Vielä muutama vuosikymmen sitten suomalaisissa sanoma- ja aikakauslehdissä referoitiin suurimpien juhlapyhien yhteydessä pidettyjä saarnoja. Joissakin tapauksissa jopa kokonaiset saarnatekstit päätyivät lehtiin. Nykyisin tilanne on toinen, ja normaalissa sunnuntaipalveluksessa puhuva pappi voi varsin pitkälle luottaa siihen, ettei hän joudu edesvastuuseen sanomisistaan.

Jos saarna ylittää uutiskynnyksen, on papin pitänyt päästää suustaan jotain poikkeuksellisen kärkästä tai harvinaisen typerää. Näin kävi 12.12.2021 Sotkamon kirkossa, kun Sotkamon vt. kirkkoherran Antti Lankisen ajatuksellinen amok-juoksu päätyi jopa iltapäivälehtien sivuille . Korona-ajasta saarnannut Lankinen oli huolestunut kansakunnan jakautumisesta ja erityisesti rokottamattomien ”marttyyrien” kohtalosta. Hän kehottikin rokotevastaisia kuulijoitaan pitämään kiinni kannastaan.

Sotkamon seurakunta ja Kuopion piispa Jari Jolkkonen kiirehtivät sanoutumaan Lankisen sanomasta irti. Piispa Jolkkonen myös korosti aiheellisesti, että rokotusten ”hyödyt kansanterveydelle ovat täysin ylivoimaiset ja tieteellisesti kiistattomat” sekä muistutti, että kirkolla on ollut rokotuskysymyksissä roolinsa niin kauan, kun Suomessa rokotteita on jaettu, siis 1800-luvun isorokkorokotuksista lähtien. Tähän näkökulmaan on helppo yhtyä, enkä käsittele tässä Lankisen rokotevastaista propagandaa enempää.

Asia, johon lienee syytä puuttua tarkemmin, on koronarajoitusten vertaaminen aiempiin historian tapahtumiin. Tänä syksynä koronatartunnat lähtivät jyrkkään nousuun ympäri Eurooppaa. Suurin osa tartunnan saaneista kuului pieneen rokottamattomaan vähemmistöön, ja niinpä maa toisensa jälkeen päätyi rajoittamaan rokottamattomien mahdollisuuksia osallistua tapahtumiin ja tilaisuuksiin. Myös rokotepakosta on keskusteltu. Rokotteiden vastustajat ovat pitäneet rajoituksia epäreiluina. Keskustelupalstoilla tilannetta on usein haluttu verrata 1930-luvun natsi-Saksaan. Näin teki saarnassaan myös pastori Lankinen.

Koronarajoitusten ja -rokotusten vertaaminen natsi-Saksan juutalaistoimiin ei ole millään lailla perusteltua ja osoittaa lähinnä huonoa makua. Natsi-Saksan johtamissa hirmutöissä murhattiin miljoonia juutalaisia, romaneja, homoseksuaaleja ja kehitysvammaisia. Koronarokotteilla on puolestaan pelastettu todistettavasti jo miljoonia ihmishenkiä. Vaikka korona on tähän mennessä tappanut jo yli 5 miljoonaa ihmistä, olisi kuolleisuus ilman rokotteita aivan toista luokkaa. Vertaus on häpeällinen.

Pastori Lankisen viittaus kolmanteen valtakuntaan ei kuitenkaan liittynyt ainoastaan koronarajoitteisiin, vaan hän kertoi jo vuosikymmeniä sitten pohtineensa, kuinka oli mahdollista, että Saksa ja Itävalta – kristillisiä valtioita kumpainenkin – joutuivat sellaiseen tilaan, jossa Hitlerin hallinto saattoi suorittaa hirmutöitään. Kysymys on varmasti vaivannut muodossa tai toisessa monia holokaustin historiaan tutustuneita, eikä siihen liene yhtä tyhjentävää vastausta. Vastauksia kuitenkin löytyy alkaen 1800-luvun aatehistoriallisista kehityslinjoista, päättyen ensimmäisen maailmansodan jälkeiseen kaaokseen ja pettymykseen sekä Saksan taloudellisiin ja sisäpoliittisiin ongelmiin. Näiden seikkojen joukosta ei kuitenkaan löydy pastori Lankista tyydyttävää vastausta.

Lankisen oma vastaus on typerryttävää kuultavaa: hänen mukaansa natsien hirmutyöt olivat mahdollisia, koska Jumala oli vienyt armonsa pois Saksasta. Lankinen kutsuu vastausta ”älylliseksi” ja kertoo saaneensa sen luettuaan ennen ensimmäistä maailmansotaa kirjoitettuja kaakkoissuomalaisia profetioita (luultavasti hän viittaa uukuniemeläisen horrossaarnaajan Helena Konttisen (1871-1916) teksteihin). Lankinen luki selitykseksi seuraavan katkelman Saksasta ja Saksan kansasta: ”Jumala on tuonut evankeliumin ja sanomansa, ja myös sen sanoman tulkitsevan äänen jopa ihmeineen, niin väkevästi sen maan [Saksan] keskelle. Ja kun ihmiset [saksalaiset] sen torjuvat, niin Pyhän Hengen, siis kolmiyhteisen Jumalan, täytyy tyystin hylätä tämä maa.”

Pastori Lankisen mukaan Jumala siis veti ”armonsa pois sen maan rakenteista”, ja näin ollen Saksassa nähtiin, kuinka ihmiset toimivat itsenään, ilman Jumalaa. Pappi siis piti saarnassaan ”järkevänä” ja ”älyllisenä” selityksenä holokaustille sitä, että Saksan kansa käänsi 1910- ja 1920-luvuilla selkänsä evankeliumille, Jumala katsoi pois, ja siksi miljoonien juutalaisten piti kuolla keskitysleireillä. Lankisen selitys on typerä tekohengellinen sepitelmä, mutta entistä pöyhkeämmän siitä tekee se, että pappi saarnaa holokaustin syistä viittaamatta kertaakaan kristinuskon ja kristittyjen pappien omaan vastuuseen. Kirkko ja sen paimenet ovat pitäneet yllä juutalaisvihaa jo kaksi vuosituhatta. Saksan kansa saattoi hyväksyä natsien juutalaistoimet ja pitää niitä jopa oikeutettuina, koska heille oli vuosisatoja saarnattu, kuinka juutalaiset ovat ulkokultaisia kristuksen tappajia, ahneita ja petollisia, isänsä töitä tekeviä saatanan lapsia. Kehottaisinkin pastori Lankista tutustumaan ensin kirkkonsa omaan historiaan, ennen kuin hän etsii hengellisiä selityksiä virkaveljiensä maallisille virheille.

 

Tästä pääsemme pastori Lankisen saarnan toiseen ongelmaan: hän vihjaa, että koronatoimiin liittyisi jonkinlainen salaliitto: ”Jos käy kuitenkin niin, että järjen, oikeuden ja tasapuolisuuden ääntä ei kuunnella, ja näyttää siltä, että näitä toimia ohjaillaan aivan muualta kuin Suomen eduskunnasta tai maan hallituksen toimesta –siis kansakunnan parhaaksi meidän pitäisi toimia– niin kansalaisille ei jää paljon vaihtoehtoja.” Lankinen siis epäilee, että Suomen koronarajoitus- ja rokotuskysymyksissä päätöksiä tekisivät muut kuin vaaleilla valitut päättäjät. Jää tietysti arvailun varaan, mitä tarkoittaa ”aivan muualla”, mihin kansainvälisiin tahoihin Lankinen viittaa. Lienee kuitenkin selvää, että näiden tahojen joukosta löytyy ainakin lääketeollisuutta ja kansainvälistä suurpääomaa.

Toisaalta maailma on Lankinen mukaan muutoksen partaalla. Tällä hetkellä näkyvissä on vasta muutoksen alku, mutta hän uskoo, että nykyiset toimet johtavat tulevaisuudessa siihen, että ihmisiä tullaan jaottelemaan perusteetta vuohiin ja lampaisiin. Paraikaa tätä ihmisten jaottelua tai erottelua varten on rakenteilla ”sapluuna tai systeemi”, ja sen valmistuttua siihen voidaan Lankisen mukaan ”näppärästi lisätä vaikka mitä ominaisuuksia, mitä joku jossakin päättää”. Lankinen siis maalailee ylikansallista, jonkinlaista juridista tai hallinnollista vallankäyttöjärjestelmää ihmisten hallitsemiseksi.

Tällainen epämääräinen maalailu on salaliittoteorioiden historiasta tuttua. Tarkemmin asioita ei voi ilmaista, sillä yksilöivät kysymykset paljastaisivat, miten epämääräisestä aatteellisesta hetteiköstä epäilyksen lonkerot imevät kasvuvoimaansa. Tietyt piirteet ovat kuitenkin toistuvia, ja yksi näistä piirteistä on ajatus, kuinka kulissien takana joku taho vetelee naruista ja ohjailee toimintaa yli yksilöiden ja kansakuntien. Koronaan liittyen näitä teorioita on eri muodoissaan esitetty keväästä 2020 lähtien, ja usein niihin lääketeollisuuden ja kansainvälisen pääoman ohella on kytketty jonkinlainen viittaus juutalaisiin. On kuitenkin mahdotonta sanoa, mihin Lankinen lopulta viittaa ja mitä hänen kuulijansa epämääräisistä ajatusrakennelmista mukaansa poimivat.

Lankisen mukaan totalitarismissa totuuden puhujat tuomitaan. Näin varmasti on. Ajatuksen soveltaminen nykytilanteeseen tai hänen saarnaansa vaatii kuitenkin minimissään sitä, että puhuja puhuu totta.

Lue myös: Mikko Ketola ja Matti Myllykoski, Natsikortti heiluu taas. Vartija 5.12.2021.

Artikkelikuva: Ernest Board: Dr Jenner Performing His First Vaccination, 1796. Kuva: Wellcome collection.


P. Ahonen.

Kirjoittaja

Paavo Ahonen on tallinnanlieksalainen antisemitismin ja kirkkohistorian tutkija, jonka väitöskirja on painettu Green Bay Packersin väreissä.


© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.