EspooCine2022_Banneri

Espoo Cinéssä ajankohtaisuutta ja eurooppalaisia uutuuksia

Espoo Ciné -elokuvafestivaali tuo viikoksi teattereihin monipuolisen ohjelmiston, johon on koottu ennakkoasenteita murtavat teemakokonaisuudet: Crip Ciné -sarja avaa uusia tapoja ajatella vammaisuutta ja Tytöt-sarja tarkastelee tämän päivän naiskuvaa ja tyttöjen maailmaa.

 Espoo Ciné -festivaalia vietetään jälleen 29.8.–4.9.2022. Ohjelmistossa on tuttuun tapaan paljon uutta ja  jotain vanhaakin. Tänä vuonna sekä valkokankaalla että kaikille avoimissa keskusteluissa näkyy ja kuuluu representaatioiden moninaisuus, kun Crip Ciné –sarja avaa uusia tapoja ajatella vammaisuutta ja Tytöt-sarja vie tyttöyden ja naiskuvan värikkääseen maailmaan.

Crip Ciné -sarjasta voi poimia katselulistalleen vaikka sarjan avajaiselokuvan Kauniit sielut, jossa CP-vammainen polkupyörälähetti ja hautaustoimiston johtaja ystävystyvät matkalla Pariisista Italiaan. Jos kotimainen Teemu Nikin ohjaama Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia on vielä näkemättä, Espoossa sen voi käydä katsomassa isolta kankaalta. Brittiläisen Oska Bright Film Festivalin kuratoima viiden lyhytelokuvan näytös Sci Fi vie maailmoihin, joissa asiat ovat jotain muuta kuin miltä näyttävät. Crip Ciné -sarjan elokuvat löydät täältä.

Tytöt-sarja on koottu kuvaamaan, millaisessa maailmassa ja minkälaisten naiskuvien keskellä tytöt kasvavat: mikä tytöille on mahdollista ja mikä ei, mitä heiltä odotetaan ja millaisten sosiaalisten paineiden ja vaatimusten keskellä he kasvavat kohti aikuisuutta. Sarjasta tekee mieli poimia omaan festariohjelmaan ainakin kotimaiset Tytöt tytöt tytöt ja maailmallakin kiitelty Pahanhautoja. Kaiken arjen ja juhlan läpäisevän somen aikana kiinnostavat Sisterhood ja Girl Gang. Tytöt-sarjan elokuviin voit tutustua täällä. Alla on esitelty kaksi sarjan elokuvaa: As in Heaven ja Yuni.

Festivaalin esityspaikat ovat tuttuun tapaan Kino Tapiola ja Espoon kulttuurikeskus sekä Leppävaaran Finnkino Sello ja Matinkylän Finnkino Omena. Näytöksiä on tänä vuonna myös Tapiolan kirkossa. Helsingissä festari vierailee Cinema Orionissa.

Seuraavassa muutama ennakkoon nähty tärppi ohjelmistosta.

Ahed’s Knee

Israelilaisia elokuvia on osunut kohdalle melko harvoin. Onni on, että kun sellainen kohdalle osuu, se on Ahed’s Knee. Omintakeinen, yksinkertaisissa ja karuissa maisemissa kuvattu elokuva on kiinnostava puheenvuoro ilmaisunvapauden puolesta.

Kansainvälisesti tunnettu israelilainen elokuvaohjaaja Y (Avshalom Pollak) on roolittamassa nuoren palestiinalaisaktivistin Ahed Taminin elämästä kertovaa elokuvaa, kun hänet kutsutaan vierailulle pieneen kylään. Kulttuuriministeriö  on järjestämässä kylässä Y:n elokuvan näytöksen ja ohjaajavierailun. Reissulle lähtevä Y käy lisäksi läpi suhdettaan äitiinsä, joka on kuolemansairas.

Kirjaimellisesti keskellä hiekka-aavikkoa sijaisevassa kylässä kireä, äkeä ohjaaja joutuu vastakkain kummallisten sopimusten ja moninaisten sanan- ja ilmaisunvapautta rajoittavien säädösten ja määräysten kanssa. Y turhautuu, kinaa, sanoo suoraan ja vaeltaa kuivaakin kuivemmassa aavikkomaisemassa, jossa hiekka tuntuu ratisevan hampaissa. Mitä kaikkea Y:n on lupa sanoa ja mistä elokuvanäytöksen jälkeisessä ohjaajatapaamisessa voi puhua, kun henkilökohtainen työ on väistämättä poliittista ja politiikasta on jo aika päivää sitten tullut henkilökohtaista?

Ahed's Knee.

Ahed’s Knee.

Y:n vierailu saa yhtä aikaa koomisia ja traagisia ulottuvuuksia, eikä Ahed’s Knee ole elokuvana helpoimmasta päästä. Se vaatii katsojalta jonkin verran keskittymistä, eikä Israelin ja Palestiinan tilanteen jonkinlainen tunteminen ole pahitteeksi, mutta se myös jättää ajattelemista. Oma roolinsa elokuvassa on omintakeisella kuvauksella. Vikuroiva, yksityiskohtiin ja lähelle hakeutuva kamera luo erikoista tunnelmaa.

Ahed’s Knee (Ha’berech, Ranska, Israel, Saksa, 2021). Ohjaus: Navad Lapid. Käsikirjoitus Haim Lapid ja Navad Lapid. Rooleissa: Avshalom Pollak, Nur Fibak, Oded Azulay.

Traileri

As in Heaven

On aika mikä tahansa, aikuisten maailma alkaa jossakin vaiheessa nuoruutta näyttää aivan uudella tavalla kiinnostavalta, erikoiselta, houkuttelevalta ja pelottavaltakin. Lise (herkkä Flora Ofelia Hofmann Lindahl) on 14-vuotiaana perheensä vanhin lapsi, kunnollinen tyttö ja viimeisillään raskaana olevaa äitiään kohtaan avulias ja huomaavainen. Uteliaan kaihot silmäykset pihapiirissä työskentelevän nuoren miehen kanssa saavat aikaan kipinöitä. Elämälle uteliaalle Liselle maailma on valoisa, vaikka ankaran uskonnollinen isoäiti näpsiikin ohikulkiessaan.

As in Heaven kertoo yhdestä vuorokaudesta, joka mullistaa Lisen elämän. Kun äidin synnytys alkaa, kaikki ei sujukaan hyvin. Tilanne muuttuu nopeasti dramaattiseksi, ja kun kysymys on elämästä ja kuolemasta, tulee kysymys myös siitä, heittäydytäänkö perheessä rukouksen vai lääkärin avun varaan. Lise harppaa aikuisuuteen kirjaimellisesti yhdessä yössä.

As In Heaven.

As In Heaven.

Parhaana pohjoismaisena elokuvana tänä vuonna palkittu As in Heaven on yksi Espoo Cinén Tytöt-sarjan elokuvista.

As in Heaven (Du som er i himlen, Tanska 2021). Ohjaus ja käsikirjoitus Tea Lindeburg,  perustuu Maria Bregendahlin omaelämäkerralliseen romaaniin En dødsnat (1912). Rooleissa: Flora Ofelia Hofmann Lindahl, Ida Cæcilie Rasmussen, Kirsten Olesen, Thure Lindhardt.

Traileri

France

France de Meurs (Léa Seydoux) on nuori, kaunis, menestyvä ja valtavan suosittu televisiotoimittaja, tuote ja ilmiö jo itsessään. Hän menee kohauttavien reportaasien perässä sota-alueille. Töissä tai töiden ulkopuolella hän ei  saa kulkea kadulla rauhassa, kun fanit haluavat yhteisiin kuviin. Tuottaja ja Francen aisapari Lou (hilpeä Blanche Gardin) on paha suustaan, puhuu mutkat suoriksi, häslää, selittää ja sysää vahinkoja toisten syliin, mutta on Francen puolella, tuli vastaan sitten mitä tahansa.

Francella ei mene hyvin. Kun uutinen ei ole uutinen ilman henkilöbrändiä, joka vie katsojan uutisen keskelle, tähtireportterin elämä on horjahduksille altis. Puolison kanssa on tikkuista, lapsi valitsee mieluummin pelit kuin äidin, haastateltavat suhtautuvat keljusti ja sanovat rumasti ja kyseenalaistavat, vaikka Francen maine ja julkisuuskuva vaatii menemistä juuri sinne, mistä saa rajuinta materiaalia, vaikka sitten pommit räjähtelisivät vieressä.

France.

France.

Yhtenä harmaana ja arkisena aamua France joutuu omasta syystään liikenneonnettomuuteen, joka töytäisee hänet melko synkkiin vesiin. Myös tähtireportterin elämä on uutinen.

France (Ranska 2021). Ohjaus ja käsikirjoitus Bruno Dumont. Rooleissa: Léa Seydoux, Blanche Gardin, Benjamin Biolay.

Traileri

Yuni

Seitsemäntoistavuotiaan Yunin koulussa islamin tulkinta määrittää nuorten kanssakäymistä. Aikuistumiseen ja seksuaalisuuteen heräävät indonesialaiset teini-ikäiset tytöt ollaan pakottamassa neitsyystesteihin ei-toivottujen raskauksien lisäännyttyä. Tytöt puhuvat ihastuksista ja seksistä, josta eivät tiedä oikein mitään, ympärillä oleva yhteisö puhuu avioitumisesta ja seksistä, josta ei haluaisi tyttöjen tietävän mitään. Islamilaiset perinteet ja yhteisön kulttuuri kiertyy tavalla tai toisella valvomaan nuorten naisten seksuaalista aktiivisuutta. Viittä vaille aikuinen mutta yhä kovin nuori Yuni punnitsee valintoja, jotka vaikuttavat hänen loppuelämäänsä.

Yuni on lahjakas, ja hänellä olisi mahdollisuudet jatkaa opintojaan, vaikka melko viaton obsessoituminen lilaan väriin viekin hänet toistuvasti opettajan puhutteluun. Vanhemmat haluaisivat Yunin menevän naimisiin. Yunin kokemus on, että molempia ei voi saada yhtä aikaa. Jos valitsee avioliiton,  kuka olisi hyvä puoliso ja miten pitkälle hän voi itse vaikuttaa valintaan? Onko hän uskomusten mukaisesti tuomittu jäämään yksin loppuiäkseen, jos torjuu kolmannenkin sulhoehdokkaan?

Yuni.

Yuni.

Pohdiskeleva ja kaunis elokuva onnistuu tuomaan melko vähäeleisesti esille uskonnollisten perinteiden, kulttuuristen tapojen ja modernien uusien sukupolvien ristivedon. Kaiken tämän kerroksisuuden keskellä nuorten naisten on haastavaa tehdä valintoja, joihin kaikki olisivat tyytyväisiä tai joilla eivät loukkaisi joko vanhempia sukupolvia tai omaa mainettaan.

Yuni on yksi festivaalin Tytöt-sarjan elokuvista.

Yuni (Indonesia, Singapore, Ranska, Australia 2021). Ohjaus: Kamila Andini. Käsikirjoitus Kamila Andini, Prima Rusdi. Rooleissa: Arawinda Kiwana, Kevin Ardilova, Dimas Aditya, Marissa Anita.

Traileri.


Avatar photo

About

Kirjoittaja on kustannustoimittaja ja vapaa toimittaja, tarkkailija ja päiväuneksija, joka pukeutuisi mielellään supersankariviittaan.


© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.