Apostoli-lusikat.

SIELUN JA RUUMIIN PARANNUKSEKSI?!

”Ei saisi herättää ristiriitoja”, puheli Petros vaikeroivalla äänellä.

”Ristiriidat on jo herätetty. Yksimielisessä piispainkokouksessa”, tokaisi Salome.

”Etkö ymmärrä, että kyse on yhteisestä perinteestä?” huomautti Andreas.

”Se lusikkako sitä perinnettä kantaa?” pisti väliin Maria, ennen kuin Salome ehti vastata.

”Kyllä, se osoittaa yhteisyyttä”, ärähti Jaakob Sepponen. ”Kuinka kukaan voi jättäytyä ehtoollisyhteyden ulkopuolelle?  Ja tulee ne kertakäyttölusikat kalliiksikin”, hän lisäsi.

”Ei lusikka ole mikään kanoni”, muistutti Nikodemos, jota kutsuttiin Niko-Teemuksi.

Tuomas nyökytteli.

”Eikä yhteisestä lusikasta kieltäytyminen ole jättäytymistä ehtoollisyhteyden ulkopuolelle vaan sinne jätetyksi tulemista”, jatkoi nuori Johannes.

”Ja onhan siinä yhdistäjänä yhteinen malja, josta ehtoollista ammennetaan”, vahvisti Joosef, se Arimattinen.

”Niin, yhteisestä maljasta voi kaataa pieneen pikariin tai ottaa kertakäyttölusikkaan”, hoksasi Lazzaro, joka oli täynnä paiseita.

Paavokin halusi puheenvuoron: ”Koronan voi saada kirkkokahveiltakin!”

”Mutta kirkkokahveilla ei pappi työnnä samaa lusikkaansa kaikkien kahvittelijain suuhun”, oikaisi Magdaleena.

Petros ei antanut periksi vaan jankkasi: ”Ehtoollisella yhteinen lusikka kulkee suusta suuhun ja yhdistää.”

”Ja levittää taudit!” hihkaisi Martta voitonriemuisena.

”Passaa sitten toivottaa sielun ja ruumiin parannusta, kun ensin on tartuttanut hengenvaarallisen taudin”, hihitti Saara eikä ollut saada naurulleen loppua.

Paikalle asteli tuntematon mies. Hän kertoi erään viiniä tarjoilevan kuppilan ulko-ovella olevan kyltti: KRAPULAN HOITOON JA HANKINTAAN. Mies arveli, että ortodoksinen kirkko voi ruveta mainostamaan ehtoollisjumalanpalveluksiaan iskulauseella: KORONAN HOITOON JA HANKINTAAN.

Mies muistutti perineensä isoäitinsä lääkekaapista puoli vuosisataa sitten ruskean, lähes täyden lääkepullon, jonka kyljessä olevaan vaaleanpunaiseen paperilappuun oli apteekkari mustalla mustekynällä kirjoittanut: Pirunpaskaa. – Sitä kun ottaa tyhjään mahaan ennen yhteislusikkaehtoollista, niin kyllä koronalta säästyy!


Avatar photo

Kirjoittaja

Esko Karppanen on filosofian lisensiaatti ja vapaa kirjoittaja. Hänen julkaisujaan ovat muun muassa esseeteokset Unohduksen tällä puolen (Ntamo 2013) ja Jumalten unet (Ntamo 2018) sekä romaani Muurin varjossa (Atrain&Nord 2021).


'SIELUN JA RUUMIIN PARANNUKSEKSI?!' kirjoitusta on kommentoitu

  1. Avatar photo

    1.9.2022 @ 7.15 Athanasios

    Jotenkin tullut mieleen Mark 2:9. Siinä Kristus kysyy ”Kumpi on helpompaa, sanoako halvatulle: ’Sinun syntisi annetaan anteeksi’, vai sanoa [halvaantuneelke] : ’Nouse, ota vuoteesi ja käy’?”

    Kuinka Hän, joka voi antaa synnin anteeksi, ei voisi ehtoollisellakävijää varjella? Kumpi on suurempi ihme? Se, mikä on lääketieteellisesti mahdotonta, on Hänelle mahdollista.
    Entä, jos silti sairastuu ja jopa kuolee? Kuoleeko uskon puolesta vai tähden?

    Vastaa

    • Avatar photo

      1.9.2022 @ 17.13 Sami Paajanen

      Ajatuksia herättävästä kirjoituksesta, voisi päätellä, että ehtoollinen on joku tautivektori, linjasto jossa virukset ja bakteerit odottavat saalistaan. Parempi siis olisi, että kaikki jaettaisiin erillispikareista, tai ehtoollinen olisi pakattu steriiliin yksityispakkaukseen, jonka papisto jakaisi koko suoja-asuissa, ettei vain tuli koronaa. Luulen, että näistä ajatuksista, on teologinen tietämys kaukana. Toinen ongelma on siinä, että todistustaakka on artikkelin kirjoittajalla, että ehtoollinen on tautilinjasto. Mitä muita tauteja sieltä tarttuu?

      Vastaa


Haluaisitko jakaa ajatuksesi?

Kommentoidessa on tarkoitus puhua itse asiasta, ei kirjoittajista. Toimitus poistaa kirjoittajan tai muiden kommentoijien persoonaan menevät halveksuvat, loukkaavat tai vihamieliset kommentit. Jos kommentissasi on linkki, kommentti ei tule heti näkyviin, vaan toimitus tarkistaa sen. Sähköpostiosoitteesi ei tule näkyviin.

© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.