Stimulus ei ole Sherlock, mutta oivaltaa toki, että yllättäen Ruotsissa puhjennut aktiivisuus on mittatilaustyötä. Koraaneja on poltettu ja potkittu ahkerasti. Svenssonit ovat vieläkin Naton ulkopuolella ja terroriuhka koholla.
Stimulus on pannut merkille, että Ruotsin tapahtumilla on ollut Suomen tiedostavaan älymystöön yllättäviä vaikutuksia. Yksi niistä on jumalanpilkkalain uusi suosio. Rikoslain 17 luvun 10 § mukaan jumalanpilkan lisäksi on kielletty julkisesti herjaamasta tai häpäisemästä sellaista, mitä rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta pitää pyhänä.
Stimuluksen mielestä toimittaja Saska Saarikosken kolumni heijastelee älymystön mielenliikkeitä. Aiemmin Saarikoski oli pitänyt jumalanpilkkalakia takapajuisena – Saarikosken käsityksen mukaan sillä haluttiin suojella ”suomalaiskristittyjen tunteita”. Nyt Rikoslain pykälä on kuitenkin osoittanut kelvolliseksi ”globaalia hybridivaikuttamista” vastaan.
Täällä ei Koraaneja poltella eikä potkita. Olemme Natossa emmekä erityisemmin pelkää islamistista terroria. Saarikoski yltyy kutsumaan pykälää siunaukseksi. Stimulus on hämmentynyt. Onko Saarikoski tullut uskoon?
Ei sentään. Saarikoskihan selvästi ajattelee, ettei ”suomalaiskristittyjen tunteita” kannata lailla suojella. Kyllä kristinuskoa voi pilkata. Stimuluksesta tuntuu, että tämä taitaa olla myös tuomioistuinten kanta ja saa vahvistusta Seura-lehdestä. Seura selvitti keväällä, ettei kristinuskoon liittyviä tuomioita ole viimeisen kymmenen vuoden aikana annettu lainkaan. Kaikki tuomiot liittyivät islamiin.
Stimulus jää aprikoimaan, loukataanko Suomessa vain islamin käsittämää pyhää. Vai eikö laki ole sama kaikille?
Kun Jari Tervo TV-ohjelmassa viskasi Raamatun olkansa yli ilmeisenä tarkoituksena osoittaa kyseisen kirjan arvo, hänen toiminnastaan tehtiin tutkintapyyntö. Poliisin mielestä edes tutkintakynnys ei ylittynyt.
Stimulus kuulee jo korvissaan, miten perussetä pauhaa kukkahattutädeistä, suvakeista ja viranomaisten tarpeesta hyysätä islamilaisia turvapaikkaturisteja. Mutta sitten Stimulus ravistelee äänen korvistaan ja tarkentaa katsettaan. Näinhän se on: jumalanpilkkalakia saa huoletta rikkoa, ellei asiasta tule turvallisuushuolia. Ja niitähän Koraaneja polttamalla ja islamia pilkkaamalla saa takuuvarmasti aikaan.
Silloin alkaa viranomaisiakin kiinnostaa, ja Saskakin yltyy ylistämään jumalanpilkkalakia siunaukseksi.
* * *
Stimulus on pistänyt merkille, että meikäläinen kirkollinen älymystö laulaa yleensä samoja lauluja kuin Se Oikea Älymystö – kokeakseen olevansa ”relevantti”, ennakkoluuloton ja sanoittaakseen asiat nykyihmisen kielellä. Sanalla sanoen kokeakseen kuuluvansa tuohon Oikeaan Älymystöön.
Koska Oikea Älymystö yleensä on pitänyt uskonrauhan suojelua tarpeettomana, kirkollinen älymystö on tietenkin tehnyt samoin – tarvittaessa pienillä teologisilta vaikuttavilla jipoilla. Nyt pitää vain nopeasti täydentää, miksi Koraanin poltot pitää torjua.
Stimulus on saanut oppia, että Jumalaa ei voi pilkata. Tähän ei vaikuta mitenkään se, että Raamatussa Jumalan pilkkaamista pidetään täysin mahdollisena – mutta kukapa kirkollinen älykkö jaksaisi asiaa Raamatun äärellä pohtia. Voisivat vielä Oikeassa Älymystössä luulla, että ollaan Päivi Räsäsen sakkia.
Ja sitten on Vahvaa Teologista Argumentaatiota: inkarnaatio. Jumala tuli itse ihmiseksi ja pilkattavaksi, joten ei se jumalanpilkka ole mikään juttu. Sehän vähän niin kuin kuuluu pakettiin.
Inkarnaatio sai Stimuluksen aivosolut liikkeelle. Kuumeisen Raamatun selailun jälkeen löytyi seuraava jae: ”He polvistuivat hänen eteensä ja sanoivat hänelle pilkaten: ’Ole tervehditty, juutalaisten kuningas!’” (Matt. 27:29). Ehkä teloitusryhmä teki tässä ihan okei. Pitää kestää rankkaakin pilkkaa – varsinkin kun on julkisuuden henkilö.
Sitten pitää vielä selittää, miksi Raamatun viskominen ei ole mitään verrattuna Koraanin viskelyyn. Stimulus huomaa älykköjen harrastavan syvällistä vertailevaa teologiaa: Koraani on suoraan Jumalan Sanaa, mutta kristityille Jumalan Sana on Kristus eikä Raamattu. Kun Koraani on muslimeille niin tärkeä kuin Kristus kristityille, tarvitseeko ihmetellä, että Koraanin pilkkaaminen pillastuttaa?
Stimulusta alkaa tässä vaiheessa jäytää epäilys kirkollisen älymystön logiikkaa kohtaan. Jos muslimien reaktioita ymmärretään rinnastamalla Koraani Kristukseen, eikö silloin olisi ymmärrettävää, että kristityt pillastuisivat Kristuksen pilkasta? Mutta juuri aiemmin selitettiin oikein inkarnatorisesti, että Kristuksen pilkka oikeastaan kuuluu juttuun luonnostaan?
Stimulus vaientaa häiritsevän epäilyksen. Ei anneta pienten loogisten ristiriitojen häiritä. On vain uskottava! Tässähän ollaan keskinäistä ymmärrystä edistävän uskontodialogin ja uskonnollisen vieraanvaraisuuden asialla.
Ja Raamattuhan ei sitten ole koraanimaisessa statuksessa, vaikka Katekismuksen mukaan Raamatussa ”inhimillinen ja jumalallinen ovat yhdistyneet toisiinsa. Raamatussa Jumala itse puhuu meille ihmisten kielellä.” Me kristityt kuitenkin ajatellaan toisella tavalla – tai ainakin me kirkollinen älymystö.
Stimulus tuntee saaneensa rauhan. Kyllä on ihanaa, kun tajuaa, miksei jumalanpilkkalaki suojele kristittyjen vaan muslimeiden tunteita. Oikein teologisesti se on nyt sanoitettu. Ja mikä tärkeintä: ollaan Saskan kanssa samaa mieltä.