Filosofi Eero Ojanen arvioi uudessa kirjassaan tämän hetken aatehistoriallista tilannetta. Paljossa hän puhuu asiaa, mutta kokonaisuus arveluttaa.
Eero Ojasen kirja Valistuksesta vastuun aikakauteen (Avain 2025) kuvaa alaotsikon mukaan maailmanhistorian nykyistä vaihetta. Fiksusti valittu teema: monella meistä on tuntu, että aatehistoriassa käännetään nyt lehteä.
Ojasen mukaan elämme ensiksikin edelleen sitä valistuksen aikaa, joka syntyi 1700-luvulla. Toiseksi toisen maailmansodan jälkeiset vuosikymmenet muodostavat valistuksessa omanlaisensa kokonaisuuden, sodanjälkeisen ajan. Tämä kokonaisuus päättyi ”joskus 2010-luvulla” muun muassa Kiinan nousuun. Näin ollen Ojanen puhuu kirjassaan ikään kuin hämärässä kulkeville ihmisille. Sodanjälkeisen ajan pitämykset ovat jääneet taakse. Uusia ei vielä ole. Miten siis orientoitua maailmassa?
Ojanen tarjoaa vastaukseksi vastuun aikakautta. Se pohjaa valistusajan peruskäsityksiin, mutta korjaa niissä havaittuja virheitä. Valistusaika korostaa ihmisjärjen, tiedon, tasa-arvon ja optimismin merkitystä. Näihin voimme suurin piirtein nojata edelleen.
Valistusajattelu on kuitenkin ollut ylioptimistista ja uskonut liikaa jatkuvaan edistykseen. Ojasen mielestä pitää osata ajoittain myös pysähtyä tuumaamaan. Toiseksi valistusajattelu on kosmopoliittista. Sitä vastaan Ojanen muistuttaa, että vastuun aikakaudella pitää nostaa uudelleen arvoon isänmaallisuuteen liittyvät myönteiset voimat. Valistus on uskonnonvastaista, mutta vastuun aikakausi tarvitsee kristinuskosta armon ja lähimmäisenrakkauden käsitteet. Käsitys talouden jatkuvan kasvun tärkeydestä pitää sekin asettaa kritiikin kohteeksi. Esimerkiksi näillä korjauksilla syntyy uudenlaisen valistuksen aatepaketti. Itse olen antanut Ojasen näkemykselle nimeksi valistus 2.0.
Piilotettua romantiikkaa
Ojasen monella tavalla kiinnostavassa asetelmassa itseäni hämmästyttää erityisesti yksi seikka. Viimeisten parin sadan vuoden kuluessa on valistusajattelun kireää rationalismia asettunut ainakin kaksi kertaa haastamaan toisenlainen henkinen suuntaus: romantiikka. Ojanen ei kertaakaan viittaa tällaiseen asetelmaan. Hänen rakkautensa valistukseen on rikkumaton.
Toisaalta ne korjaukset, joita hän valistusajatteluun tekee, ovat ainakin osaksi romanttisen aatevirtauksen ydinväittämiä. Romantiikka oli pessimististä, osittain kai siksi, että se oli kiinnostunut historiasta, ja sieltähän paljastuu ihmisestä aika ikävä kuva. Romantiikkaa kiinnosti isänmaallisuus, ei kosmopolitismi. Romantiikka nosti uskonnon taas arvoon.
Mielestäni Eero Ojanen on jäänyt ajankuvassaan puolitiehen. Nyt pitäisi reippaasti tunnustaa, että romantiikka nousee taas kerran haastamaan sitä edeltäneen aikakauden kapeaa maailman- ja ihmiskuvaa.
Epäilemättä valistuksen vaikutus jatkuu edelleen. Sen rinnalle pitäisi kuitenkin nyt hahmotella 2020-luvun romantiikan ääriviivoja. Sehän tulee tietysti olemaan toisenlainen kuin 1800-luvun alun ja 1800-luvun lopun romantiikat olivat. Ojasen näkemyksessä on vaara, että romanttisen aatevirtauksen ajankohtaiset kysymykset jäävät vaille ansaitsemaansa huomiota.
Arvioitu teos: Eero Ojanen, Valistuksesta vastuun aikakauteen. Maailmanhistorian nykyinen vaihe. Avain 2025. 184 s.
'Valistusajasta valistukseen 2.0?' have 2 comments
15.11.2025 @ 17.04 Theo
Esko, mitä on 2020-luvun romantiikka ja keitä ajattelijoita tai millaisia ajatusvirtoja siihen luet?
17.11.2025 @ 9.38 Esko Miettinen
Vastaus kysymykseen
1. Romantiikkaan liittyy patriotismi. Kotimaanmatkailun buumi sen kun jatkuu. Helsingin kirjamessuilla kolme tietokirjailijaa kertoi kotimaan matkailuun liittyvistä kirjoistaan.
2. Romantiikkaan liittyy uskonto. Vuonna 2025 tiettynä aikana monen Helsingin luterilaisen seurakunnan jäsenmäärä nousi. Nuorten kiinnostuksesta uskontoon kirjoitetaan jatkuvasti.
3. Romantiikan aikakaudet ovat olleet esoterian kukoistuksen aikoja. Tällä hetkellä kiinnostus esoteriaan näkyy monin tavoin. Lehdet julkaisevat teemanumeroita, esim. niin & näin 4/2023. Ilmestyy esoteriaan liittyviä kirjoja. Esim. ”Moderni esoteerisuus ja okkultismi Suomessa” ja ”Tulitanssi, askeleita samaanin polulla”.
Järjestetään esoteriatapahtumia. Itse olen ollut mukana journalistiryhmän retkellä Ylöjärven kuuluisan Poltergeist-talon raunioille (2023) ja ”Esoteria ja filosofia Suomessa” -konferenssissa (2023).
4. Media levittää auliisti esoteriaan liittyvää aineistoa. Esimerkiksi Yle radio 1:stä kuulin sekä teosofi-säveltäjän että teosofi-kuvataiteilijan esittelyn. Muistaakseni samana päivänä Niko Hallikainen kertoi uuden romaaninsa sisältävän paljon astrologiaa. Suomen Kuvalehti otsikoi viime viikolla runoilijahaastattelunsa (romantiikan aatteiden mukaisesti) ”Runo haastaa järjen”.
5. Tämän hetken kokonaiskuvan hahmottajaa en ole löytänyt. Vuonna 2007 ilmestyi mediatutkija Veijo Hietalan kirja ”Media ja suuret tunteet. Johdatusta 2000-luvun uusromantiikkaan”.