Juha Pakkala.

Muuttuva Jumala. Jumalien joukosta evoluution luovaksi energiaksi

Kari Latvuksen teos Jumala kuvien muutoksessa on tervetullut puheenvuoro keskusteluun Jumalasta ja jumalakuvista. Kirja asettuu tieteen ja teologian rajapintaan. Kirjoittaja toimii paitsi tietokirjailijana myös teologina ja kirkollisen keskustelun osapuolena. Kirjan lähtökohtana on havainto ristiriidasta, joka vallitsee kirkon virallisen opetuksen ja kirkon jäsenten käsitysten välillä. Latvus peräänkuuluttaa keskustelua tästä jännitteestä ja kysyy, mitä kirkon tulisi tehdä.

Kirja etenee hieman keinotekoisesti neljän fiktiivisen nuoren keskinäisen keskustelun ja tietokirjailijalle esittämien kysymysten kautta. Nuorten kerrotaan edustavan tyypillisiä eri näkemyksiä, mutta heidän esittämänsä kysymykset nousevat pitkälti perinteisen kirkon kysymyksenasetteluista, myös kriitikon. Keskustelijat syöttävät pallon aina suoraan tietokirjailijalle. Vastauksena on välillä tietopaketteja, joissa vilisee nimiä, aikakausia ja aikakaavioita. Ne edellyttävät lukijalta kohtalaisesti taustatietoa.

Toisessa kappaleessa näkyy Latvuksen tausta Vanhan testamentin tutkijana. Hän on hyvin perillä Vanhan testamentin tutkimuksen uusista linjoista ja edustaa siinä edistyksellistä yleisnäkemystä. Vaihtoehtoisia teorioita uskonnonhistoriasta ei perustellusti voi esitellä teoksessa, joka on suunnattu laajalle yleisölle. Huomionarvoista on, että perinteisistä teologista malleista poiketen jumalakuvaa arvioidaan myös Raamatun ulkopuolisten lähteiden valossa. Palstatilaa saavat useat tärkeät arkeologiset löydöt ja Raamatun ulkopuoliset tekstit Syyrian Ugaritista aina Egyptin Elefantineen saakka. Raamatun ulkopuolelle jääneet tekstit, muun muassa Qumranista, oikeutetusti katsotaan yhtä arvokkaiksi lähteiksi jumalakuvan kannalta kuin Raamatun tekstit.

Vanhan testamentin jumalakuvaa käsittelevässä luvussa kaksi huomattavan paljon tilaa saa termin El Shaddai käsittely ja sen kääntäminen kreikan sanalla pantokrator, joka voidaan kääntää suomeksi sanalla ’kaikkivaltias’. Latvus kutsuu kreikannosta käännöskukkaseksi, jolla oli merkittävä vaikutus myöhempiin käsityksiin. Sen sijaan, että itse käännös olisi aiheuttanut teologisen siirtymän, on todennäköisempää, että taustalla oli jo käännöstä vastaavia käsityksiä. Jumalan kaikkivaltiuden laaja käsittely on kytköksissä kirjan myöhempään lukuun viisi, jossa käsitellään ristiriitaa kaikkivaltiaan Jumalan ja maailmassa ilmeisen kärsimyksen välillä.

Erityisesti vuoden 2004 tsunamin aiheuttamiin uhreihin viitaten Latvus torjuu ajatuksen, että olisi olemassa kaikkivaltias Jumala, joka on samalla hyvä. Latvus pohtii tätä kysyen metaforisesti: Kuoliko Jumala tsunamissa? Koska tsunamissa sai surmansa 200 suomalaista ja siten enemmän kuin missään muussa suomalaisia rauhanaikana kohdanneessa onnettomuudessa, on ymmärrettävää, että se aiheutti Suomessa paljon teologista pohdintaa siitä, miksei Jumala tullut apuun. Keskiajan ruttoepidemia, joka tunnetaan nimellä musta surma, aiheutti ainakin 50 miljoonan ihmisen kivuliaan kuoleman Euroopassa ja sen lähialueilla Afrikassa ja Aasiassa. Toisessa maailmansodassa kuoli 55–85 miljoonaa ihmistä, joista lähes kuusi miljoonaa natsi-Saksan keskitysleireillä. Näiden valossa tsunamin nimeäminen käännekohdaksi näyttäytyy kapeana ja kontekstisidonnaisena fokuksena.

Tsunami toimii yhtenä perusteluna sille, että Latvus päätyy hylkäämään monet Raamatun esittämät käsitykset Jumalasta. Hyvä Jumala ei myöskään voi määrätä kansanmurhia tai aiheuttaa kulkutauteja, kuten joissakin Raamatun teksteissä kerrotaan. Latvuksen näkemys kaikkivaltiaan ja samalla hyvän Jumalan hylkäämisestä nousee valistuksen jälkeisestä maailmasta, jossa ihmisoikeudet ja ihmisen kokemusmaailma on nostettu keskeiseksi kriteeriksi arvioida sitä, minkälainen Jumala voi olla. Jos Jumala ei puutu ihmisten ilmiselvään kärsimykseen, miten hän voi olla kaikkivaltias?

Valistuksen ja länsimaisen liberaalin arvomaailman vanavedessä Latvus rakentaa historiallisen Jeesuksen, jossa korostuvat sosiaalietiikka, tasa-arvo, armo, lähimmäisenrakkaus ja köyhistä huolehtiminen. Tämä kuva istuu hyvin hänen teologiseen visioonsa Jumalan tulevaisuudesta, mutta monia historialliseen Jeesukseen todennäköisesti liittyviä piirteitä ohitetaan, mm. apokalyptiikka, messiaanisuus, kuninkuus, tuleva valtakunta, valtakunnan hierarkia ja vastustajien kovistelu helvetillä. Historiallinen Jeesus oli oman aikansa kasvatti, ei valistuksen lapsi. Tämä on ehkä kirjan ongelmallisin osuus, sillä neutraalin tietokirjailijan ja teologisen keskustelijan roolit sekoittuvat. Toisaalta Latvus ei ole tässä yksin: tutkimukseen pohjautuvissa teologisissa tulkinnoissa on usein pyritty uudelleenarvioimaan kristillistä traditiota niin, että historiallinen Jeesus puhuttelee nykyaikaa. Hänestä on eri aikoina kuoriutunut esimerkiksi työläisten puolustaja, sorrettujen auttaja tai naisten aseman uudistaja.

Kirjan keskeinen teologinen anti on jumalakuvan uudelleenarviointi. Hylättyään Raamatun ja kristillisen tradition moderniin maailmaan sopimattomat piirteet Latvus ehdottaa ratkaisuksi pyhien tekstien radikaalia uudelleentulkintaa. Rudolf Bultmannin hengessä Latvus ehdottaa, että pyhien tekstien hylkäämisen sijaan ”on mentävät sisälle asiaan, etsittävä pyrkimystä ja intentiota.” Mutta voidaanko sellaisia erottaa tekstien alkuperäisiin konteksteihin tarkoitetuista intentioista ja merkityksistä? Tässä yhteydessä lukija saattaa myös kysyä: Miksi tulee pitää kiinni teksteistä, jos niiden edustama maailmankuva on niin räikeästi ristiriidassa modernin yhteiskunnan arvojen kanssa?

Latvus päätyy näkemykseen, että Jumalaa ei tule ymmärtää olentona, vaan pikemminkin evoluutiossa vaikuttavana luovana energiana. Tähän evoluution luovaan energiaan hän liittää moderniin maailmaan sopivia hyveitä ja eettisiä periaatteita, kuten rakkauden, oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon. Ratkaisu on yllättävä.

Evoluutio toimii ensisijaisesti lajien välisen kamppailun kautta. Uutta luovat prosessit merkitsevät usein kärsimystä ja tuhoa niille, jotka eivät kykene sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin, kun taas parhaiten sopeutuvat selviytyvät ja menestyvät. Evoluutio on tuottanut organismeja, kuten ihmisen, joka on hävittänyt ja aiheuttanut paljon kärsimystä muille eläimille, sekä taudinaiheuttajia, kuten HIV-immuunikatoviruksen ja aivojensyöjäameban (Naegleria fowleri), jotka aiheuttavat kärsimystä ihmiselle. Lajien välisessä kamppailussa vahvemmat tai sopeutuvimmat yksilöt usein voittavat, ja siten syntyy uutta. Tämä uusi ei ole välttämättä hyvää tai oikeudenmukaista inhimillisten mittapuiden mukaan, vaan pikemminkin seurausta sopeutumiskyvystä ja selviytymisestä. Inhimillisten hyveiden, kuten oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon, sovittaminen evoluution näkökulmaan edellyttäisi laajempaa pohdintaa ja perusteita.

Latvuksen mallissa korostuu ihmiskeskeisyys: evoluutiota arvioidaan ennen kaikkea sen perusteella, mitä se merkitsee ihmiselle, ja sen perusteella evoluutiosta valikoidaan modernille ihmiselle sopivat piirteet merkkinä Jumalasta. Tämä ajattelutapa kytkeytyy perinteiseen ihmiskeskeiseen jumalakuvaan, jossa ihminen nähdään luomakunnan kruununa ja jota varten kaikki on olemassa.

Latvuksen jumalakuvan konteksti on myös vahvasti sidoksissa protestanttisiin länsimaihin. Luvun neljä kaikki uuteen jumalakeskusteluun osallistuvat henkilöt ovat valkoisia protestanttimiehiä; poikkeuksen muodostaa feministiteologiaa käsittelevä osuus, joka kirjassa hieman irrallisena liittyy sekin länsimaiseen keskusteluun naisten ja miesten tasa-arvosta. Kun otetaan huomioon kristinuskon globaali kasvu erityisesti Afrikassa ja muualla globaalissa etelässä, Latvuksen hahmottama Jumalan tulevaisuus näyttää rajatulta. Se kuvastaa enemmän länsimaisen ja erityisesti protestanttisen kristillisyyden kriisiä, mutta ei välttämättä koko kristillisen maailman kehitystä.

Joistakin kriittisistä huomioista huolimatta teos on tärkeä puheenvuoro, joka ansaitsee tulla kuulluksi kirkollisessa keskustelussa. Sen vahvuutena on se, että raamatuntutkimuksen ja uskonnonhistorian tulokset otetaan vakavasti, kun rakennetaan uutta jumalakuvaa. Latvus perustelee myös hyvin, miksi perinteinen jumalakuva on ongelmissa modernissa yhteiskunnassa.

Arvioitu teos: Kari Latvus, Jumala kuvien muutoksessa. Kellarimedia 2025. 175 s.


Juha Pakkala.

About

Juha Pakkala on eksegetiikan vanhempi yliopistonlehtori.


'Muuttuva Jumala. Jumalien joukosta evoluution luovaksi energiaksi' have 4 comments

  1. Avatar photo

    2.10.2025 @ 23.41 Theo

    ”Kirjan lähtökohtana on havainto ristiriidasta, joka vallitsee kirkon virallisen opetuksen ja kirkon jäsenten käsitysten välillä.”

    Ehkä tuollainenkin ristiriita on olemassa, mutta eikö ristiriita kirkon virallisen opetuksen ja todellisuuden välillä ole monin verroin hälyttävämpi? Kirkon virallinen opetus ei ole juuri millään tavalla kuranttia kamaa sen koommin tieteellisesti kuin filosofisestikaan. Jos joku yrittää sitä uudistaa, kiteyttää ja sanoittaa freesillä tavalla, kuten esim. Wille Riekkinen viime aikoina, hän saa siitä pääasiassa vain lokaa niskaansa. Tämä on luultavasti Latvuksenkin kohtalo.

    Kiintoisa kirjauutuus joka tapauksessa, täytyy ehdottomasti perehtyä. Onneksi Suomessa on kourallinen teologeja, jotka ovat kiinnostuneempia totuudesta kuin siitä, mitä kirkko perinteisesti on opettanut, eivätkä lähde suin päin samastamaan näitä keskenään.

    Reply

  2. Avatar photo

    4.10.2025 @ 10.32 Kari Latvus

    Juha Pakkala esittelee kirjani Jumala kuvien muutoksessa (Kellarimedia 2025) suurelta osin mainiosti Vartijassa. Käytän tilaisuutta hyväksi ja jatkan kirja teemojen pohdintaa kahdelta osalta.
    Pakkala kiinnittää aivan oikein huomion siihen, että historian Jeesusta koskevassa osiossa kirjassaan teen valintoja sen osalta, mikä näyttää vuonna 2025 merkittävältä. Näkökulmani ei ole globaali vaan suomalainen, kuten kirjan esipuheessa tuon esille. Kysymykseni on: eikö juuri tämä ole kulttuurievoluution ja uskontoevoluution yksi ominaisuus? Tietyissä olosuhteissa ja historiallisessa ympäristössä toisen asiat nousevat muita tärkeämmiksi. Historiallisen Jeesuksen yhteydessä esimerkiksi sidokset apokalyptiseen maailmankuvaan ei ole yhtä lailla olennainen nyt – tosin jossakin toisessa tilanteessa nuo kysymykset voisivat nousta uudella tavoin tärkeiksi.
    Toinen olennainen keskustelun arvoinen kysymys liittyy kysymykseen evoluutiosta, joka on esillä kirjan lyhyesti kirjan lopussa. Tuosta teemasta toivon lisää pohdintaa ja siksi nostan sen esiin: Miten Jumala on läsnä evoluutiossa. Pakkala: ”Latvus päätyy näkemykseen, että Jumalaa ei tule ymmärtää olentona, vaan pikemminkin evoluutiossa vaikuttavana luovana energiana.”
    Mietin pitkään miten ilmaista Jumalan läsnäolo evoluutiossa. En ajattele, että Jumala on evoluutio vaan että evoluutiossa Jumala on läsnä.
    Latvus:”On syytä muistaa, että evoluution kuuluu myös kilpailu, voimakkaamman menestyminen ja heikomman nujertaminen. Kaikki evoluutiossa ei ole automaattisesti hyvää ja pyhää, mutta evoluutiossa,
    samoin kuin maailmassa, Jumala on läsnä. Evoluutio ei siis ole sama kuin Jumala. Tällaista askelta panteismiin ja Jumalan pelkistämiseen materialistiseksi näkökulmaksi ei tule ottaa. Evoluution teologisena ytimenä on elämän lahja ja siunaus, sillä kaikki elämä syntyy lopulta odottamatta, ilman ansioita ja suorituksia. ”

    Evoluutio on ongelmallinen, täynnä kamppailua ja vaikeuksia – mutta myös elämän lahjoja, elämää itse. Evoluutiosta ja Jumalasta toivon lisää keskustelua.

    Reply

  3. Avatar photo

    7.10.2025 @ 21.18 Kosti Vasumäki

    Ajatuksia herättävä kirja tästä ajasta kaikenlaisten muutosten keskellä. Juha Pakkala tekee Kari Latvuksen kirjan arviossaan kysymyksen: ”Miksi tulee pitää kiinni teksteistä, jos niiden edustama maailmankuva on niin räikeästi ristiriidassa modernin yhteiskunnan arvojen kanssa?”

    Raamatun ollessa myyttiin puettua, vertauskuvallisuutta, mytologisia retorisia kertomuksia Jeesuksen syntymästä, apokalyptiikan mukana tulleiden mytologisten (Saatanan ja helvetin) vertauskuvallisia ilmauksia (vaikka elämä voikin välillä olla pelkkää helvettiä ja kiusattuna olemista) ja lisäksi ajatus Jumalasta kaikkivaltiaana עֶלְיוֹן֙ on vieras arjen kokemuksissa, niin mitä sitten jää jäljelle? Miksi siis pitää kiinni teksteistä, jos Raamattu on myyttiin upotettu ilman sen antamaa Jumalan Sanan voimaa kaikessa siinä, mitä ihminen voi ristinalaisessa elämässään joutua kokemaan?

    Reply

  4. Avatar photo

    15.10.2025 @ 1.16 Juha

    Minua kiinnostaa tietää, miksi historiallisesta Jeesuksesta jäi jäljelle niin vähän? Juutalaisilla vain muutamia halventavia lauseita.
    Oliko syynä kirkon väen rakenne eli enemmistö luku- ja kirjoitustaidottomia naisia?
    ”Miksi tulee pitää kiinni teksteistä, jos niiden edustama maailmankuva on niin räikeästi ristiriidassa modernin yhteiskunnan arvojen kanssa?” Niinhän se tilanne oli alussa kristinuskon syntyaikana. Monijumalisuus oli vallitseva.
    Minua on ihmetyttänyt se asia, kun on lukenut esimerkiksi kristittyjen vainoista Intiassa, ettei kristityillä ole ollut vainoissa mitään kokemusta Jumalan läsnäolosta, vaan ovat ainoastaan pelänneet ja toivoneet nopeaa kuolemaa, jos hindujen väkivalta riistäytyy käsistä.

    Reply


Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published.

© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.