Dr. Mabuse der Spieler.

Tohtori Mabuse ja ajan henki

Saksalainen Fritz Lang (1890–1976) oli elokuvataiteen pioneeri ja ensimmäisiä jättiläisiä. Lang oli keskiössä rakentamassa saksalaista elokuvatuotantoa siihen loistoon, mistä se tunnettiin kautta maailman 20-luvulla. Langin vaikutus niin Saksan kuin Hollywoodin – jossa hän vaikutti 1940-luvulta eteenpäin – elokuvahistoriaan on edelleen merkittävä.

Langin tunnetuimmat Saksassa tehdyt elokuvat olivat sci-fi-elokuvien kantaäiti Metropolis (1927), joka oli uskomaton tekninen saavutus tulevaisuuden dystopiakuvauksena, jonka vaikutus moderniin elokuvaan kuten Blade Runneriin (1982) ja Batmaniin (1989) on kiistaton. M – Kaupunki etisii murhaajaa (1931) kuvasi lapsia saalistavan murhaajan lamauttamasta kaupungista ja on myöhemmin vaikuttanut lukuisiin sarjamurhaajia käsitteleviin elokuviin. Langin parhaimpiin töihin kuuluva työ oli Tohtori Mabuse-trilogia, jonka ensimmäinen osa Tri Mabuse – Ihmispeto (Dr. Mabuse, der Spieler) valmistui vuonna 1922.

Fritz Lang vuonna 1969. Kuva: Wikipedia.

Fritz Lang vuonna 1969. Kuva: Wikipedia.

Ensimmäisen Mabuse-elokuvan valmistumisen aikoihin Saksa oli syvän taloudellisen laman kourissa, ja takana oli raskas tappio ensimmäisessä maailmansodassa. Sekasortoinen tunnelma näkyi kaikkialla yhteiskunnassa yli luokkarajojen. Jokainen pyrki hyötymään toisesta, eikä kehenkään voinut luottaa. Luxemburgilaissyntyinen lehtimies, elokuvakäsikirjoittaja ja kirjailija Norbert Jacques (1880–1954) kuvasi tuota aikaa aikalaisteoksessaan Dr. Mabuse, der Spieler (1921), jonka päähenkilönä oli mystinen suurrikollinen tohtori Mabuse, joka johti Saksan alamaailmaa rautaisella otteella ja piti pelolla ja oveluudellaan yhteiskuntaa hyppysissään. Mabuse oli pahuuden ilmentymä; mies, jolla oli useita kasvoja. Mabusen onnistui manipuloinnilla pääsemään mukaan yhteiskunnan kerman sisäpiiriin ja siten vaikuttamaan yhteiskuntaa. Tohtori Mabuse oli vertauskuva 1920-luvun Saksasta.

Fritz Lang näki Jacquesin romaanissa tuoreeltaan potentiaalia elokuvaksi, ja elokuva valmistuikin jo seuraavana vuonna kirjan ilmestymisestä. Elokuva oli Mabusen ilmestyessä vielä kohtalaisen nuori taiteen muoto, joka vielä haki uomiaan. Monet ennen 1920-lukua valmistuneet elokuvat rakentuivat pelkästään elokuvallisten trikkien ja taikatemppujen varaan ja olivat luonteeltaan varsin viihteellisiä. Lang yhdisti uuden taiteen muodon suomat mahdollisuudet luoda dramaattisia tehokeinoja ja vakavampaan ja kirjallisempaan tarinankerrontaan. Tuloksena oli yli nelituntinen jännitysnäytelmä 1920-luvun rappioituneesta Saksasta.

Jacquesin romaani sijoittui leimallisesti Müncheniin, mutta Lang ei halunnut kahlita Mabusen tapahtumia tiettyyn kaupunkiin vaan halusi elokuvan kuvastavan koko Saksan sodan jälkeistä tilaa. Neubabelsbergin elokuvastudioille lavastettiin valtava kaupunki, joka oli yksi suurimmista siihenastisista lavasteista. Langin kaupunki on kaoottinen ja synkkä paikka, kuin uusi Babylon. Köyhät ja heikommassa asemassa olevat kärsivät samalla, kun keskiluokka on menettänyt elämänhallinnan ja sortunut hakemaan sisältöä elämäänsä uhkapeleistä ja varietee-esityksistä. Jotkut ovat jopa päättäneet tyydyttää henkisen tarpeensa spiritismin harjoittamisella. Rudolf Klein-Rogge (1885–1955) tekee Mabusen roolissa tunnetuimman roolinsa luoden tästä paholaismaisen ilmestyksen, joka hallitsee pelolla koko kaupunkia. Klein-Rogge uusi roolinsa myös seuraavassa Langin Mabuse-elokuvassa.

Yli nelituntisena järkäleenä Tri Mabuse – Ihmispeto jakautuu kahteen osaan, joista ensimmäinen, Aikamme kuva, kuvaa kaupungin kaoottista tilaa ja Mabusen käyttämässä tilannetta hyväkseen Toinen osa, Aikamme ihmisiä, on toiminnallisempaa rikolliselokuvaa Mabusen pakoillessa virkavaltaa tehtaillen samalla gangsterimaisia rikoksia. Poliisin onnistuu lopulta pääsemään Mabusen ja tämän rikollisryhmittymän jäljille, ja kaikki päättyy lopulta poliisien ja rikollisten väliseen tulitaisteluun, jonka loputtua Mabuse saadaan vangittua. Saksa voi huokaista hengityksestä, vai voiko? Pelon ja epätietoisuuden ilmapiiri jää leijumaan kaiken ympärille. Mabuse palaa vielä.

Tohtori Mabuse jäi vaivaamaan myös Fritz Langia, ja tämä päätti palata rikollisjohtajan pariin yksitoista vuotta myöhemmin. Syntyi Langin uran suurin mestariteos, elokuvataiteellisesti ja historiallisesti merkittävä Tri Mabusen testamentti (Das Testament des Dr. Mabuse, 1933). On kulunut yli kymmenen vuotta ensimmäisestä elokuvata, ja sinä aikana elokuva on taiteena kehittynyt teknisesti äänen astuessa mukaan. Tohtori Mabusen toisessa osassa äänet ovat tärkeässä asemassa.

Klein-Rogge elokuvassa Dr. Mabusen testamentti.

Klein-Rogge elokuvassa Dr. Mabusen testamentti.

Rudolf Klein-Rogge uusii roolinsa Mabusena, joka jäi samalla viimeiseksi yhteiseksi elokuvaksi Langin kanssa. Tohtori Mabuse on nyt lukkojen takana mielisairaalassa, mutta se ei estä pahuuden voimia pääsemästä ulos ihmisten keskuuteen. Itse tohtori Mabusea nähdään elokuvassa oikeastaan vain hyvin vähän, mutta hänen henkensä on läsnä jokaisessa elokuvan kohtauksessa. Mabuse on lukkojen takana siirtynyt henkisesti johonkin toiseen ulottuvuuteen kuitenkin pystyen kirjoittamaan testamenttinsa nimeltään ”Rikoksen ylivalta”. Sairaalan professori lukee testamentin ja sekoaa, samalla Mabuselle uskolliset rikolliset tekevät terrori-iskuja ympäri kaupunkia. Seuraavana vuonna natsit nousevat valtaan ja heidän propagandakoneistonsa kieltää elokuvan esittämisen, Lang itse päättää lähteä maasta ja siirtyy Yhdysvaltoihin jatkamaan uraansa.

Mabuse-trilogian viimeinen osa ilmestyi lähes kolmekymmentävuotta myöhemmin. Lang palasi Saksaan pitkän Hollywoodissa vietetyn ajan jälkeen ja teki siellä muutaman viimeisen elokuvansa, ennen kuin silmäsairaus vei työkyvyn. Mabusen hahmo ei ollut jättänyt Langia rauhan, ja uusi maailmanpoliittinen tilanne mahdollisti pahuudenarkkitehdin paluun. Elokuvassa Mabusen 1000 silmää (Die 1000 Augen des Dr. Mabuse, 1960) maailma on keskellä kylmää sotaa ja tohtori Mabuse on ollut kuolleena jo useamman vuosikymmenen, silti hänen henkensä pitää ihmisiä edelleen otteessaan. Haudan takaa Mabuse ohjailee ihmisiä terroritekoihin, terroristien kopioidessa Mabusen toimintatapoja 20-luvulta. Lisäksi ihmisiä hypnotisoidaan natsien kehittämän televisiotekniikan avulla. Tavoitteena on varastaa ydinasetekniikkaa Länsi-Saksassa vierailevalta yhdysvaltalaisinsinööriltä. Juoni on kuin Bond-elokuvista, mutta Lang hallitsee kokonaisuuden, ja Mabusen paholaismainen karisma tuo oman lisämausteensa. Elokuva jäi kuitenkin kahden edeltäjänsä ja Langin muiden mestariteosten varjoon.

Mabusen tuhat silmää, juliste.

Mabusen tuhat silmää, juliste.

Fritz Langin Tri Mabuse-trilogia ei ole vain elokuvataiteen kannalta merkittävä, vaan se on sitä myös 1900-luvun historian kannalta. Se kuvaa, miten taloudelliseen ahdinkoon ajetut ihmiset hylkäävät moraalin ja länsimaiset hyveet ja alkavat käyttää toisiaan häikäilemättömästi hyväkseen. Miten epätoivo saa ihmiset turvautumaan epärationaalisiin uskomuksiin ja vääriin profeettoihin. Miten diktaattorit tekevät kaikkensa valtansa pönkittämiseen. Miten pahuus muuttaa muotoaan ja siirtymään ihmisten keskuudessa ideologiasta toiseen. Miten historia toistaa aina itseään. Mabuset ovat aina keskuudessamme.

 


Avatar photo

About

Tuomas Hurme (s. 1987) on teologian maisteri, joka vapaa-ajallaan lukee kirjoja ja katselee elokuvia. Tajusi teini-ikäisenä katsottuaan Stanley Kubrickin elokuvia, että elokuvat voivat olla enemmän kuin viihdettä.


© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.