Kaili Blues. Kuva: Helsinki Cine Aasia.

Tarjolla sukellus aasialaiseen elokuvaan!

Helsingissä järjestetään aasialaisen elokuvan festivaali Helsinki Cine Aasia 16.-19.3. Vartija vinkkaa muutaman tunnelmaltaan vangitsevan elokuvan festariohjelmistosta.

Helsingissä kannattaa viikonloppuna suunnata Korjaamolle ja Orioniin elokuviin, sillä nyt viidettä kertaa järjestettävä Helsinki Cine Aasia tarjoilee 18 elokuvaa kymmenestä Itä- ja Kaakkois-Aasian maasta. Festivaalin ohjelmistoon mahtuu tarinoita ystävyydestä, mystiikkaa, jännitystä, matkoja aikoihin, paikkoihin ja ihmismieleen.

Poimin festariohjelmasta seuraavat kolme keskenään hyvin erilaista mutta tunnelmaltaan erikoisen vangitsevaa elokuvaa. Ne kuvaavat ihmisiä paitsi osana yhteisöään myös suhteessa toisiinsa ja ympäristöönsä.

Festivaaliin liittyy myös oheistapahtumia ja keskustelutilaisuuksia. Ohjelmaan voi tutustua täällä.

 

The World of Us

Kymmenvuotiaat koululaiset jakavat joukkueita pallopeliin. Sun odottaa toiveikkaasti, milloin hänen nimensä mainitaan, mutta kukaan ei haluaisi häntä joukkueeseensa. Pettymyksen ja nolouden tunteet häilyvät pienen tytön kasvoilla, ja katsojan rintaa puristaa.

The World of Us kertoo kiusaamisesta, porukan ulkopuolelle sulkemisesta ja yksinäisyydestä. Se on myös elokuva ystävyydestä ja ihmissuhteiden vaikeudesta. Jos ne ovat hankalia aikuisille, niin miten paljon vaikeampia ne ovat lapsille, jotka vasta opettelevat, jotka luottavat niin kuin vain lapset osaavat ja pettyvät sitäkin kipeämmin.

Luokkakaverit kiusaavat Sunia (Choi Soo-in). Hän on kiltti, tunnollinen ja yksinäinen. Kaverit keksivät milloin mitäkin syitä kiusata, vaikka oikeastaan mitään syytä ei olisi. Kotona hän ei kiusaamisesta kerro.

The World of Us. Kuva: Helsinki Cine Aasia.

The World of Us. Kuva: Helsinki Cine Aasia.

Toivoa on, kun Sun tapaa kesälomalla Jianin (Seol Hye-in). Jian on vasta muuttanut alueelle ja tulossa syksyllä hänen kanssaan samalle luokalle. Tytöt ystävystyvät ja viettävät yhdessä elämänsä kesän, vaikka tulevatkin erilaisista taustoista. Jianilla on menestyvät, varakkaat vanhemmat, jotka ovat eronneet. Yksinäinen tyttö elää isoäitinsä kanssa ja kaipaa äitiään.

Sunin äiti on lämmin, huomaavainen ja läsnä, mutta usein juuri tärkeällä hetkellä liian kiireinen todella nähdäkseen ja kuullakseen. Perhe ei ole kovin varakas, ja äiti tekee paljon töitä. Sun kantaa paljon vastuuta pikkuveljestä ja kodin askareista. Isä puolestaan on paljon omilla teillään.

Elokuva kertoo hienovireisesti Sunin ja Jianin ystävyydestä ja luottamuksesta ja luottamuksen pettämisestä. Kun uusi kouluvuosi alkaa, Sun huomaa, että kesä on kyllä muuttanut luokan dynamiikkaa, mutta hänet työnnetään edelleen julmasti ja ilkeästi syrjään. Jos mahdollista, tilanne tuntuu nyt vielä pahemmalta, kun Jian on osallisena.

The World of us on hyvä muistutus kaiken ikäisille katsojille. Se kuvaa kiusaamisen ja ulkopuolelle sulkemisen dynamiikkaa ja sosiaalista peliä. Se näyttää mutta ei selitä eikä kaunistele. Kamera seuraa hyvin läheltä lapsia. Aikuiset jäävät suurimman osan ajasta jonnekin taustalle, eivät näe tilanteita kunnolla, eivät kuule. Katsoja imeytyy syvälle lapsen maailmaan, kokemuksiin ja tunteisiin.

Herkkä Choi Soo-in on pääroolissa kerrassaan ihastuttava. Hän tekee hämmennyksestä, pettymyksestä ja surusta todellisia.

Pe 17.3. 10, Korjaamo Kino (Vauvakino)
La 18.3. 12, Korjaamo Kulmasali
Su 19.3. 17, Korjaamo Kulmasali

The World of Us (Etelä-Korea 2015). Ohjaus ja käsikirjoitus: Yoon Ga-eun. Pääosissa: Choi Soo-in, Seol Hye-in. Englanninkielinen tekstitys.

A Bride for Rip van Winkle

A Bride for Rip van Winkle kertoo erikoisesta vaiheesta nuoren naisen elämässä. Parikymppinen pidättyväinen Nanami (Haru Kuroki) viettää aika tavanomaisen oloista elämää, bloggaa ja käy töissä. Hän kuitenkin vaikuttaa olevan aika yksin ja irrallaan, ehkä hieman hämillään omassa elämässään. Hän pyytelee paljon anteeksi.

Samaan aikaan kun Nanami löytää puolison internetin välityksellä, hän menettää työnsä. Tapahtumat eivät alun perin liity toisiinsa, mutta niistä alkaa yllättävä tapahtumaketju, jonka käänteiden retuutettavaksi Nanami joutuu. Hän huijaa uutta perhettään palkkaamalla häihinsä näyttelijöitä esittämään sukulaisiaan, minkä jälkeen universumi tuntuu antavan täyslaidallisen takaisin.

A Bride for Rip Van Winkle. Kuva: Helsinki Cine Aasia.

A Bride for Rip Van Winkle. Kuva: Helsinki Cine Aasia.

Anoppi epäilee tuoretta miniäänsä uskottomaksi, puoliso tuntuu olevan koko ajan poissa ja aina jostakin taustalta asioita hoitelemaan ilmaantuva ystävä Amuro (Gou Ayano) pelaa omia pelejään. Tarina etenee verkkaisesti mutta odottamattoman kummallisiin suuntiin, kun Nanami rimpuilee tilanteissa, jotka tuntuvat lipsuvan hänen otteestaan.

Nanamin vaiheissa on surumielistä ja hellyttävää sattumanvaraisuutta, joka muistuttaa, ettei elämä ole kokonaan ihmisen itsensä hallittavissa. Ehkä siksi, että niin vain on. Tai ehkä siksi, että toiset siinä ympärillä yrittävät hallita omaa tai läheistensä elämää.

Ohjaaja Shunji Iwai loihtii kolmetuntiseen elokuvaan hämmentävän haikean ja viipyilevän, jännitteisen tunnelman, johon uppoutuu: mihin Nanami lopulta päätyy?

Su 19.3. klo 17 Korjaamo Kino

A Bride for Rip van Winkle (Japani 2016). Ohjaus ja käsikirjoitus: Shunji Iwai. Pääosissa: Haru Kuroki, Gou Ayano, Cocco, Hideko Hara, Go Jibiki, Lily. Englanninkielinen tekstitys.

Kaili Blues

Uusi sukupolvi parkuu Chenin (Chen Yongzhong) lääkärinvastaanotolla. Samalla keskusteluissa iäkkään kollegan kanssa kaikuu kulttuurivallankumouksen ja entisten mielitiettyjen muisto. Mennyt ja nykyisyys ja unet ja todellisuus tuntuvat olevan läsnä yhtä aikaa.

Kaili on kaupunki Kiinassa, Guizhoun maakunnassa. Haikeahko ja omaperäinen Kaili Blues vie tarkastelemaan sekä ihmistä että kaunista ja resuista Guizhouta. Chen lähtee veljenpoikansa perään ja kulkee matkallaan muun muassa maakunnassa elävien miaoiden alueilla.

Harmaa sumu ja pilvet lepäävät usein maiseman yllä. Pitkät kohtaukset ja kiinnostavat kuvakulmat seuraavat Chenin matkaa ja hänen kohtaamiaan ihmisiä. Kenelläkään ei tunnu olevan kiire, elämä vain etenee. Kaikki on yhtä aikaa kovin arkista ja oudon kiehtovaa, kun kamera viipyy tiloissa ja paikoissa, antaa asioiden tapahtua ja keskustelujen soljua jossakin kuvan ulkopuolella. Välillä henkilöiden ilmeisiin ja toimiin kurkistetaan vain peilin kautta, sivusta, vähän salaa.

Kaili Blues. Kuva: Helsinki Cine Aasia.

Kaili Blues. Kuva: Helsinki Cine Aasia.

Minulle Kaili Bluesissa tarinaa isommiksi asioiksi nousivat mietteliäs tunnelma ja ihmiset, joiden kanssa Chenin matka risteää. Kohtaamiset ovat unenomaisia, absurdejakin, kun tien pielessä seisoo mies saavissa ämpäri päässä ja laskee.

Veljenpoika löytyy, mutta tunnelma jää. ”It’s like being in a dream.”

Pe 17.3. klo 18, Korjaamo Kino

Kaili Blues (Kiina 2015). Ohjaus ja käsikirjoitus: Bi Gan. Pääosassa: Chen Yongzhong. Englanninkielinen tekstitys


Avatar photo

Kirjoittaja

Kirjoittaja on kustannustoimittaja ja vapaa toimittaja, tarkkailija ja päiväuneksija, joka pukeutuisi mielellään supersankariviittaan.


© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.