Kaksi birgittalaisnunnaa Ystadissa. Kuva: Jonn Leffmann/Wikipedia.

Seksuaalisuuden kauneus ja kavaluus

Miikka Tarpeenniemi tarkasteli hauskasti ja viisaasti elokuvateollisuuden tapaa käyttää pappien asua ja habitusta elokuvakerronnassa. Jatkan teemasta ottamalla puheeksi nunnan hahmoiset tehosteet. CNN:n uutisvirrasta osui silmään viittaus Interview-lehden kansikuvaan, jossa musiikki-idoli Rihanna poseeraa nunnan asusteissa värikkäiden vieheiden koristamana.

Artikkelissa pohditaan, mikä saa aikaan tämänkaltaisen kiinnostuksen juuri nunnien habitusta kohtaan. Toinen mainittu esimerkki on takavuosien kassamagneettielokuva Sister Act, jossa Whoopi Goldberg esiintyi nunnaluostarin luovana ja viekkaana kuoronjohtajana. Samankaltainen tyylien sekoittelu ja kontekstista eroon revitty aihe on Aaro Hellaakosken tunnettu runo, jossa hauki nousee puuhun laulamaan. Rihanna seksikoristeena tavoittelee kuitenkin ilmeisesti muuta säväystä: uskonnon, erotiikan, seksin, nautinnon, pyhyyden ja paheen jännittäviä yhteyksiä.

Seksuaalisuus ja erotiikka uskonnon keitoksien ainesosana lienee yhtä vanha aihe kuin uskontokin esiintyen kaikilla mantereilla muinaisten ja nykyisten kulttuurien koodistoissa. Vanha testamentti ja juutalaisuus ei tee poikkeusta, mutta kristinuskon piirissä ovat syntyneet näytelmän kenties rajuimmat kohtaukset. Myös kauneimmat, kuten Korkean veisun vahva poetiikka. Miten tulisi ymmärtää seksin ja seksuaalisuuden leimaaminen synniksi ja likaiseksi sillä pakkomielteisellä tavalla, jolla teema esiintyy kristinuskon eri suuntauksissa? Mistä kumpuavat inhottavat lieveilmiöt, lasten ja alaikäisten hyväksikäyttö, raiskausfantasiat ja pakotetun tai dominoinnilla leikkivän seksin estetisointi, hillittömyyden ylilyönnit tai superrikkaiden örvellys.

Neitsyyden ylistys ja epäjumaluus

Kristinuskon syvin myytti neitsyyden erityisestä palvonnasta syntyi varhain. Oppi Jeesuksen yliluonnollisesta alkuperästä on seksuaalisuuden syntileiman peruskivi. Läntisen kristillisen kirkon yhteisen 1500 vuotta jatkuneen historian ajan Marian koskemattomuuden dogmi ja neitsythahmon palvonta on hallinnut kristittyjen ajatuksia saaden mitä oudoimpia muotoja. Ääriesimerkkeinä teoriat, joissa spekuloidaan Marian immenkalvon eheydellä vielä kuoleman hetkellä. Pidän elämän ihmeeseen johtavaa miehen ja naisen yhteyttä pyhänä ja katson, että uskontunnustuksen kohta ”sikisi Pyhästä Hengestä” voisi viitata juuri tähän. Jeesuksen äidin palvonta ikuisena neitsyenä on irvokas ja leimannut naista ja luonnollista seksuaalisuutta 2000 vuoden ajan.

Irvokasta on myös se tapa, jolla Hollywood tuotteistaa seksuaalisuuden ja muuttaa rahaksi kuorruttamalla tuotokset likaisuuden, paheen ja kielletyn nautinnon leimalla ja myymällä seksiä ja pahuutta tihkuvat tuotteet viihteenä – usein toki myös korkeataiteellisina menestysleffoina. Seksuaalisuus kaikkine sävyineen, nautinnon, kivun, intohimon, tyydytyksen ja pettymyksen aineksineen on luonnollinen osa ihmisyyttä ja laadukas taide – myös korkeatasoinen ja eettiseen laatuun pyrkivä taide – kuvaa kaikkea tätä. Kritisoin ainoastaan seksuaalisuuden tarkoituksellista käyttöä kiihotuksen ja kutinan tehosteena.

Seksuaalisuuden saatanallista vääristämistä edustaa myös eräiden kulttuurien piirissä rehottava sukuelinten silpominen. Erityisesti tyttöjen tapauksessa tämän iljettävän heimokulttuurin takana on tytön seksuaalisuuden väkivaltainen kontrollointi.

Notre Dame

Yhteisen läntisen kirkon historiassa ainakin 1500-luvulle asti seksuaalisuuden synnillisyys oli keskeinen osa sitä teollisuutta, jonka tuloksia ovat mykistävän arvokkaat kulttuuriaarteet, taiteen luomukset maalaustaiteesta arkkitehtuurin mestariteoksiin. Tarkoitan anekauppaa ja kirkon keräämiä lahjoituksia, testamentteja ja elämäntyöuhreja. Kirkon julistus seksuaalisen vietin, sensuaalisen nautinnon ja silmänherkkujen tahraisuudesta ylläpitää huonon omantunnon kolkutusta ja ikuisuuden kohtaamisen pelkoa. Vaikka motiivit aneiden, sielunmessujen ja jumalaa ylistävien taideluomusten lahjoituksiin ovat varmaankin aidot ja vilpittömät, uskallan väittää, että juuri seksuaalihairahdusten paino omallatunnolla, helvetin kipujen pelko ja ikuisuuden tuntematon pimeys on ollut yksi markkinoinnin valtti, joka on pitänyt kirkon tulovirran liikkeessä. Vaikkapa haltioittavan kaunis Notre Damen katedraali on rakennettu yhteisen kristillisen kirkon vuosisatojen aikana kymmenien tuhansien seurakuntalaisten kolehtilippaiden, lahjoitettujen maaomistusten, perintöjen ja hartiapankkien tuella. Syyllisyyden ja epävarman omantunnon paine on puristunut timanteiksi, hyviksi teoiksi ja jälkipolvien aarteiksi. Jumaluuden ylistys toki toisena tärkeänä voimana.

Luonnollisen seksuaalisuuden tahraisuuden leima on saanut aikaan muutakin ikävää, kuten valheellisuutta ja kaksinaismoraalia selibaattikäytännössä. On tunnettua ja varmasti kunnioituksen arvoista, että selibaatti sopii kilvoituksen muodoksi joillekin, kuten tapauksissa, joissa henkilö on syntymästään luotu ”avioon kelpaamattomaksi” tai haluaa seurata perhehuolista vapaata elämän uraa tai kokee seksuaalisuuden vieraaksi. On syytä epäillä, että selibaatti-instituutio kätkee sisäänsä paljon epäterveitä asioita, joita ei haluta päivän valoon.

Ehdottaisin myös pride-ilmiön muuttamista sukupuolineutraaliksi. Tämä toteutuisi, jos pride-viikonlopusta tulisi kaiken seksuaalisuuden ilmaisun yhteinen festivaali, jossa myös heteroseksuaalisuus voisi olla leikin, epävakavan demonstraation, asiallisen ja paloin rohkeankin viihteen ja taiteen muotoina esillä. Tein tämän ehdotuksen kerran läpällä, nyt enempi tosissaan.

Neitsyt tapasi pojan

Marian ja Jeesuksen kertomusta on spekuloitu maailman sivu. Seuraava kuvitelma heijastaa erästä ilmoille heitettyä ajatusta jopa vakavan pohdinnan piirissä. En ehdota tälle tosiasian statusta mutta kehotan ajateltavaksi Jumalan vaikutusta historian kulkuun. Ihmisen syntyminen on lopulta yliluonnollinen ihme. Rienauksen sijasta tarkoitan tämän spekulaation Marian ja Jeesuksen hartaan mietiskelyn ja ylistyksen aiheeksi.

Muinaisia jumalia palvonut imperiumi lähetti sotilaansa nujertamaan itsepäistä juutalaista kansaa, joka uskoi yhteen Jumalaan ja kieltäytyi ottamasta keisarin patsasta pyhäkköönsä. Miehitysarmeijan sotilas vietteli nuoren herkän juutalaisen neidon. Vanhurskasta armollisuutta ja vastuuta osoittanut juutalainen nuorukainen Joosef otti raskaana olevan neidon kumppanikseen, pelasti hänet juoruavan rahvaan vainolta ja otti isän vastuun syntyvästä lapsesta. Lapsesta kasvoi opettaja, juutalaisen uskonnon syvyyksien tuntija, kansansa herättäjä ja juutalaisen uskonnon uudistamista kuuluttava ääni kaduilla, toreilla ja erämaassa. Monien vaiheiden ja uhrikuoleman jälkeen syntyvä kansanliike oli uudistava Rooman imperiumin sisältäpäin. Jeesuksen puheista alkanut hapatus oli hapattanut koko imperiumin taikinan. Historian kulun suuressa virrassa vaikuttanut voima oli saava arvoisensa sanallisen muodon, jota on toistettu 2000 vuotta: Syntyi Pyhästä Hengestä.

Artikkelikuvassa kaksi birgittalaisnunnaa Ystadissa. Kuva: Jonn Leffmann/Wikipedia.


Avatar photo

Kirjoittaja

Matti Heiliö on filosofian tohtori ja dosentti Lahdesta.


'Seksuaalisuuden kauneus ja kavaluus' kirjoitusta ei ole kommentoitu

Ole ensimmäinen kommentoija!

Haluaisitko jakaa ajatuksesi?

Kommentoidessa on tarkoitus puhua itse asiasta, ei kirjoittajista. Toimitus poistaa kirjoittajan tai muiden kommentoijien persoonaan menevät halveksuvat, loukkaavat tai vihamieliset kommentit. Jos kommentissasi on linkki, kommentti ei tule heti näkyviin, vaan toimitus tarkistaa sen. Sähköpostiosoitteesi ei tule näkyviin.

© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.