The Breadwinner. Season Film Festival 2018.

Season Film Festivalilla etsitään parempaa huomista

Kevään ilo ja Rakkautta ja Anarkiaa -festarin pikkusisko Season Film Festival saapuu Helsingin Kinopalatsiin ja Maximiin 5.–8.4.2018! Tarjolla on jälleen uutuuksia ympäri maailmaa ja ennakkonäytöksiä myöhemmin tänä vuonna levitykseen tulevista elokuvista. Tänä vuonna Season Film Festivalilla on poikkeuksellisen hyvä mahdollisuus päästä katsomaan naisten ohjaamia elokuvia. Festariohjelmassa on 15 pitkää elokuvaa ja neljä lyhytelokuvaa. Näistä puolet on naisten ohjaamia. Kaikki tarpeellinen tieto festareista löytyy täältä.

Tässä vinkiksi muutama koskettava ja ajatuksia herättävä poiminta ohjelmistosta.

Vanhempiaan etsiviä lapsia – Wonderstruck

Jos pitää hieman kaihoisista ja suuresti taianomaisista tarinoista, kannattaa suunnata katsomaan Wonderstruck. Kauniissa elokuvassa seurataan lomittain kahden lapsen tarinaa kahdella eri vuosikymmenellä.

Rose (Millicent Simmonds) elää 1920-luvulla tiukan isänsä kanssa ja haluaa löytää äitinsä. Hän karkaa isän hallitsemasta elämänpiiristä vilkkaaseen ja vapaaseen 1920-luvun New Yorkiin. Rosen vaiheita seurataan tarinassa, joka on rakennettu mainiosti mustavalkoisten mykkäelokuvien tyyliin.

Ben (Oakes Fegley) puolestaan on 1970-luvun lapsi. Hän on menettänyt äitinsä eikä tiedä, missä hänen isänsä on. Päättäväinen mutru Benin suupielessä vain syvenee, kun hän karkaa kotoa etsimään isäänsä. Myös hän lähtere New Yorkiin, värikkäille ja vallattomille, hieman nuhjuisille kaduille.

Wonderstruck. Season Film Festival 2018.

Wonderstruck. Season Film Festival 2018.

Molemmilla lapsilla on ikävä, ja molempien sisällä kytee pieni kapina. Molemmat ovat juuri niin pelottomia kuin lapset toisinaan voivat viattomuudessaan olla. Omin päin suureen maailmaan lähtevien lasten (uhka)rohkeus, päättäväisyys ja luottavaisuus saa päättäväisyyden viriämään omassakin mielessä. Elokuva hivelee silmiä, sillä Benin ja Rosen maailmat ovat onnistuneita nostalgisia elokuvakuvia esittämistään aikakausista.

Viidenkymmenen vuoden päässä toisistaan alkavat tarinat kerrotaan toistensa lomassa. Ei liene yllätys, että Benin ja Rosen seikkailut limittyvät toisiinsa jossakin siellä viiden vuosikymmenen varrella.

Elokuva etenee verkkaisesti ja on kaukana perinteisten seikkailudraamojen kiihkeästä menosta. Tunnelmallinen, hieman mystinenkin ote keinuu lapsen sadunomaisen maailman liepeillä niin ihanasti, ettei verkkaisuus haittaa.

The Wonderstruck (USA 2017). Ohjaus: Todd Haynes. Käsikirjoitus: Brian Selznick (perustuu hänen romaaniinsa). Rooleissa: Oakes Fegley, Julianne Moore, Millicent Simmonds, Michelle Williams.

Eettistä ratkaisua etsiviä aikuisia – The Dinner

Mitä vanhempi haluaa, voi tai on valmis tekemään, kun oma lapsi on mokannut pahemman kerran? The Dinner vie pohtimaan tätä ja ihmissuhteiden konstikkuutta.

Uransa nousuvaiheessa oleva poliitikko, hänen vaimonsa, jatkuvasti äkäinen veljensä ja veljen vaimo kokoontuvat kriisi-illalliselle.

Illallinen etenee aperitiiveistä alkuruokiin, pääruokaan ja jälkkäriin, joka ei taida maistua enää kenellekään. Kuvassa piipahtavat kaunokirjoitustekstit muistuttavat, missä kohtaa iltaa ollaan menossa. Kukin ponnahtaa vuorollaan hoitamaan muita asioita tai vain kiukuspäissään pois pöydän äärestä.

The Dinner. Season Film Festival 2018.

The Dinner. Season Film Festival 2018.

Itse asiaan ei meinata päästä, mutta aterian viimeisissä vaiheissa on kuitenkin selvää, että perheen nuoret ovat omaa typeryyttään ongelmissa, jotka voivat tuhota paitsi poliittisen uran ja perheiden maineen myös heidän oman tulevaisuutensa.

Kuka olisi valmis peittelemään tapahtuneen ja kuka painostaa toisia puhumaan totta ja ottamaan seuraukset vastaan sellaisina kuin ne tulevat? Miten pitkälle voidaan mennä omien lasten pelastamiseksi? Ja miten yhteisen menneisyyden taakat vaikuttavat siihen, miten toisen näkemyksiin suhtaudutaan?

The Dinner vie kiinnostavaan moraaliseen ja eettiseen pohdiskeluun. Katsojalle on kuitenkin hieman liian pitkään epäselvää, mitä teini-ikäiset serkukset ovat tehneet ja millaista tilannetta fiinillä illallisella ollaan ratkaisemassa.

Vaikka elokuva onnistuu kuvaamaan ihmissuhteiden monitasoisia hankaluuksia ja niiden ulottumista sukupolvista toisiin ja uusiin ihmissuhteisiin, varsinaisen ongelman se jättää epämääräisesti avoimeksi. Kenen ratkaisun puolelle katsoja haluaa asettua?

The Dinner (USA 2017). Käsikirjoitus: Herman Koch ja Oren Moverman. Elokuva perustuu Herman Kochin samannimiseen romaaniin. Ohjaus: Oren Moverman. Pääosissa: Richard Gere, Laura Linney, Steve Coogan, Rebecca Hall, Chloë Sevigny.

Toivoa etsiviä naisia – The Breadwinner

The Breadwinner on animaatio, joka sijoittuu sodan riepotteleman Kabulin kaduille ja 11-vuotiaan Parvana-tytön monin tavoin rajoitettuun elämään. Kaunis, koskettava ja traaginen elokuva oli yksi parhaan animaatioelokuvan Oscar-ehdokkaista.

Parvanan perhe on köyhä, ja hän myy isänsä kanssa perheen tavaroita kadunkulmassa. Isä pidätetään, mutta pidätyksen syy jää epäselväksi kaikille. Isää etsimään lähtevät perheen naiset eivät saa apua mistään. Sen sijaan talibanin miehet hakkaavat heidät. Naiset kohtaavat väkivaltaa riippumatta siitä, miten päin toimivat. Parvana tekeytyykin pojaksi pystyäkseen hankkimaan perheelle edes ruokaa. Poikana hänelle avautuu aivan uusi maailma.

The Breadwinner. Season Film Festival 2018.

The Breadwinner. Season Film Festival 2018.

Parvanalla on onnekseen kyky paeta ankaraa todellisuutta tarinoiden maailmaan. Itse kehittelemistään värikkäistä ja vauhdikkaista tarinoista neuvokas tyttö saa lohtua ja voimaa – ja rohkeutta etsiä isänsä.

Parvanan tarinoiden kautta surumieliseen ja vakavaan elokuvaan pilkahtelee toivoa ja valoa.

The Breadwinner (Irlanti / Kanada / Luxemburg 2017. Kieli: englanti.) Käsikirjoitus: Anita Doron ja Deborah Ellis. Elokuva perustuu Deborah Ellisin samannimiseen romaaniin. Ohjaus: Nora Twomey. Pääosissa: Saara Chaudry, Soma Chhaya, Noorin Gulamgaus.

Rauhaa etsiviä sukupolvia – Insyriated

Sota Syyriassa jatkuu. Insyriated tapahtuu keskellä tuota sekavaa todellisuutta, mutta omassa rajatussa todellisuudessaan: ollaan damaskoslaisessa kerrostaloasunnossa, jossa on läsnä useampi sukupolvi samaa perhettä, nuorten ystäviä sekä kotinsa menettäneitä naapureita.

Perheen äiti pyrkii pitämään joukon rauhallisena, laittamaan ruokaa ja hillitsemään itsensä ja muut joutuessaan ratkaisemaan karmeita tilanteita. Hänen puolisonsa on jossakin, kenties tiesulkujen keskellä jumissa, kukaan ei tiedä vaikka hän olisi kuollut. Heti elokuvan aluksi perheen palvelija näkee, kun naapurin nuorimies ammutaan pihalla. Kertoako tästä miehen puolisolle vai ei? Ulkopuolisia tunkeilijoita pyrkii asuntoon ja tekee väkivaltaa. Ollako hiljaa vai paljastaa koko piileskelevä joukko?

Insyriated. Season Film Festival 2018.

Insyriated. Season Film Festival 2018.

Asunnon huoneet ja käytävät alkavat nopeasti tuntua ahtailta ja ahdistavilta. Ulkoa kuuluu räjähdyksiä ja konetuliaseiden papatusta. Ovi on lyöty tiukkaan salpaan ja verhot pidetään huolella kiinni. Muita ihmisiä ei juurikaan näy eikä kuulu, vaikka aseet kuuluvat.

Yhtä ahdistavalta tuntuu ajatus, että ihmisten pitäisi lähteä asunnosta ulos. Naapurusto vaikuttaa autiolta, mutta tarkka-ampujia on piilossa eri puolilla rakennuskompleksia. Sota on aivan oven ulkopuolella ja se on ennakoimattomuudessaan ja järjettömyydessään yhtä tukahduttava kuin illan tullen hämärtyvät huoneet.

Insyriated (Belgia / Ranska / Libanon 2017. Kieli: arabia, tekstitys englanniksi.). Käsikirjoitus ja ohjaus: Philippe Van Leeuw. Pääosissa: Hiam Abbass, Diamand Bou Abboud, Juliette Navis.

 

 

 


Avatar photo

Kirjoittaja

Kirjoittaja on kustannustoimittaja ja vapaa toimittaja, tarkkailija ja päiväuneksija, joka pukeutuisi mielellään supersankariviittaan.


© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.