Paavin on vaikea toimia rauhanvälittäjänä Ukrainan sodassa

Paavi Franciscus ilmoitti huhtikuun lopussa Unkarin-matkalta palatessaan, että hän on osallisena suunnitelmassa saada rauha aikaan Ukrainan sodassa. Hän lupasi kertoa asiasta tarkemmin, kun hanke julkistettaisiin. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että kyse on ennemmin paavin yksityisistä keskusteluista kuin Vatikaanin virallisesta osallisuudesta. Sekä Ukrainan että Venäjän edustajat sanoivat, ettei heillä ollut tietoa asiasta.

Ukrainan presidentti Zelenskyi vieraili paavin luona 13. toukokuuta ja lahjoitti tälle ukrainalaisen sotilaan käyttämän luotiliivin, johon oli maalattu Neitsyt Marian kuva. Paavin mainitsemasta rauhanmissiosta ei ilmeisesti ollut sen tarkempaa puhetta. Zelenskyi päinvastoin pyysi paavia tukemaan Ukrainan rauhansuunnitelmaa. Vatikaanilla voisi sen yhteydessä olla tärkeä rooli ukrainalaisten lasten palauttamisessa vanhemmilleen. Italian tv:lle antamassaan haastattelussa Zelenskyi piti muita kuin Ukrainan johtamia rauhanneuvotteluita turhina.

Paavi Franciscuksella on ollut jo vuodesta 2014 lähtien ollut vaikeuksia löytää ukrainalaisia tyydyttävää tapaa puhua Venäjän sotatoimista Ukrainassa. Alkuvaiheissa hän kutsui sotaa veljessodaksi ikään kuin kyse olisi ollut ukrainalaisten keskinäisestä konfliktista. Viimeisen vuoden aikana Franciscus on ukrainalaisten mielestä osoittanut liiallista ymmärtämystä Venäjää kohtaan, kun hän on esimerkiksi puhunut Naton ärhentelystä Venäjän rajojen tuntumassa.

Ei ole silti epäilystä siitä, kenen puolella paavin sympatiat sodassa ovat. Hän on paheksunut jyrkästi ukrainalaisiin siviileihin kohdistunutta väkivaltaa. Paavin lähettämät kardinaalit ovat vierailleet Ukrainassa kartoittamassa avun tarvetta ja tapaamassa Ukrainan poliittista johtoa. Ukrainan suurimpiin kirkkoihin kuuluu paavin alainen kreikkalaiskatolinen kirkko eli uniaattikirkko, johon kuuluu noin kymmenesosa Ukrainan väestöstä. Sen johtaja suurarkkipiispa Svjatoslav on paavin tuttu jo Argentiinan-ajoilta ja he pitävät tiiviisti yhteyttä. Roomalaiskatolinen kirkkokin Ukrainassa on, mutta se on kooltaan kääpiö verrattuna kreikkalaiskatoliseen kirkkoon.

Paavi Franciscus on monille ukrainalaisille merkittävä moraalinen auktoriteetti, mutta luottamusta häneen on hapertanut se, että hän ei ole halunnut nimetä suoraan Venäjää ja Putinia sotaan syyllisiksi. Hyvältä ei ole ukrainalaisten mielestä näyttänyt sekään, että Franciscus on yrittänyt sitkeästi pitää yllä yhteyttä Moskovan patriarkka Kirilliin, joka on häpeilemättä tukenut Venäjän sotatoimia. Tämänkaltaiset seikat eivät ole omiaan antamaan paaville ukrainalaisten silmissä uskottavuutta rauhanvälittäjänä.

Franciscuksen ongelma ei ole paaviuden historiassa uusi. Paaveilla ei ole ollut juuri menestystä maailmanpalojen lopettamisessa, vaikka he ovat kyllä tarjonneet mielellään palveluksiaan. Ensimmäisen ja toisen maailmansodan aikaiset paavit Benedictus XV ja Pius XII epäonnistuivat molemmat, kun sodan osapuolet eivät luottaneet riittävästi heidän arvovaltaansa. Pius XII ei halunnut sodan aikana edes mainita natseja nimeltä puhuessaan sodan kauheuksista. Paavien pyrkimys ehdottomaan puolueettomuuteen toimi heidän epäilemättä vilpittömiä pyrkimyksiään vastaan. Kumpikin paavi menestyi paremmin sodasta kärsineiden siviilien ja sotavankien humanitäärisessä avustamisessa. Samanlaista roolia paaville olisi nytkin tarjolla.

Olisiko paavilla muita vaikutusmahdollisuuksia? Näyttelijä Ethan Hawke ehdotti viime kesänä, että paavi Franciscuksen pitäisi tehdä profeetallinen rauhanvaellus Valko-Venäjältä Ukrainan halki Asovanmeren rannalle Mariupoliin. Hawken mielestä paavi olisi ainoa moraalinen auktoriteetti, joka voisi uskottavasti sellaisen pyhiinvaelluksen johtaa. Marssiin voisivat liittyä kaikkien uskontojen edustajat, ja sen myötä pakolaiset pääsisivät palaamaan koteihinsa.

Hawken mielessä väikkyi paavin esikuvan, pyhän Franciscus Assisilaisen toiminta viidennen ristiretken aikana 1200-luvulla. Franciscus matkusti silloin omasta aloitteestaan Egyptiin sulttaanin luo käännyttääkseen tämän ja pannakseen lopun ristiretken taisteluille. Hänkään ei kuitenkaan onnistunut tavoitteissaan.

Voisiko jokin paavin dramaattinen ele lopettaa Ukrainan sodan? Saisiko hänen ilmestymisensä keskelle Bahmutin taisteluita ja kuoleminen Wagner-sotilaiden tulitukseen aikaan niin suuren shokin, että sota loppuisi siihen? Toivottavasti sitä ei tarvitse kokeilla.


Avatar photo

About

Mikko Ketola (s. 1963) on kirkkohistorian yliopistonlehtori ja dosentti Helsingin yliopistossa. Vartijan päätoimittajana hän on toiminut vuodesta 2010 lähtien. Lue lisää


© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.