Nope.

Nope – jumalallista vihaa ja vieras ulkoavaruudesta

”Lokaa minä viskaan päällesi, häpäisen sinut, sinusta tulee varoittava esimerkki”. Yhdysvaltalaisen Jordan Peelen (s.1979) tuorein elokuva alkaa lainauksella Nahumin kirjasta. Nahumin kirja kertoo Niniven tuhosta, Peele puolestaan kertoo toisenlaisesta tuhosta suuren vihollisen edessä. Muuten alun lainaus jää hämäräksi. Raamatullista tuhon kuvitusta kyllä vyörytetään valkokankaalle, jos niin haluaa tulkita.

Jordan Peele aloitti uransa koomikkona television parissa yhdessä ystävänsä Keegan-Michael Keyn (s. 1971) kanssa. Vuonna 2017 Peele teki urallaan merkittävän liikkeen ryhtymällä elokuvaohjaajaksi elokuvalla Get Out. Vaikka elokuvassa oli huumoria, niin Peele siirtyi komediasta kauhun puolelle. Vajaan viiden miljoonan dollarin budjetilla tehty elokuva rasismin oli valtava yllätysmenestys, eikä siis ollut yllätys, että tämä rasismin muotoja aivan uudella tavalla lähestynyt teos olisi avannut tekijälleen uusia ovia.

Get Outia seurasi Us (2019), jossa Peele keskittyi paljon enemmän kauhuun kuin yhteiskunnalliseen kritiikkiin. Paljon suuremmalla budjetilla toteutettu elokuva ei ollut läheskään yhtä oivaltava mutta siitä huolimatta se onnistui jollakin tavalla käsittelemään ihmisyyden pimeitä puolia. Nope on tässä valitettavasti lähempänä Usia kuin Get Outia, vaikka onnistuukin tekemään monia asioita oikein.

Haywoodin perhetila kouluttaa hevosia Hollywoodin tarpeisiin Kalifornian maaseudulla, mutta yllättäen kohtalo puuttuu peliin, ja perheen isä (Keith David) kuolee oudossa onnettomuudessa, jonka sanotaan aiheutuneen lentokoneesta pudonneista esineistä. Isän kuoltua vastuu tilasta on siirtynyt hänen lapsilleen OJ:lle (Daniel Kaluuya) ja Emeraldille (Keke Palmer). Bisnekset eivät kuitenkaan enää ota sujuakseen, kun isä ei ole yritystä luotsaamassa. Rahahuolet alkavat pikkuhiljaa kasaantua, ja kun keikkoja ei enää tule, Emeraldia ei oikeastaan enää kiinnosta koko homma. Outoja selittämättömiä asioita alkaa kuitenkin jälleen tapahtua: hevoset karkailevat yöllä ja sähkölaitteet sammuvat.

Myöhemmin OJ näkee yöllä hevosen katoavan pilviin ja tunnistamattoman lentävän esineen, joka liikkuu pilvien lomassa luonnottoman nopeaa vauhtia. Pelottava tilanne herättää sisaruksissa kuitenkin bisnesvainun, ja he päättävät hankkia tallentavan kameravalvonnan tilalleen, jotta voisivat lähettää medialle todisteet ulkoavaruuden vieraista. Heille kamerajärjestelmän myy elektroniikkaliikkeen myyjä Angel (Brandon Perea), joka asentaa heille järjestelmän ja jää juoneen mukaan roikkumaan auttaessaan tallentamaan selittämätöntä ilmiötä.

Käy ilmi, ettei lentävä lautanen olekaan mikään alus vaan itsessään elävä olento, joka käyttää pilviä piilopaikkanaan, kuten Jumalasta kerrotaan Nahumin kirjassa: ”Myrskyssä ja rajuilmassa kulkee hänen tiensä, pilvet ovat hänen askeltensa pölyt”. OJ järkeilee myös, että ulkoavaruuden vieras toimii kuten petoeläimet, joten sitä ei saa katsoa suoraan silmiin – kuten ei Vanhan testamentinkaan Jumalaa saa katsoa kasvoihin. Kolmikko saa mukaansa vielä tunnetun elokuvaaja Antlers Holstin (Michael Wincott), joka on tunnettu taidostaan tallentaa filmille mahdottomia tapahtumia. Avaruusolennon metsästys on alkanut.

Näiden lisäksi elokuvassa on vielä Ricky ”Jupe” Parkin (Steven Yeun) tarina. Ricky on entinen lapsinäyttelijä, joka näytteli suositussa sitcom-sarjassa, jonka kuvauksissa tapahtui traaginen onnettomuus, kun koulutettu simpanssi sai raivokohtauksen, jonka seurauksena useita ihmisiä menetti henkensä. Nykyään Ricky järjestää huvipuistomaisella tilallaan spektaakkelimaisia esityksiä johon avaruusolio saattaa liittyä.

Nope ei ole läheskään yhtä kekseliäs ja oivaltava kuin Get Out, joka on jo jättänyt jonkinlaisen jäljen moderniin elokuvaan, vaan on paljon suoraviivaisempi ja perinteisempi kauhujännäri, pois lukien viittaukset elokuvan varhaiseen historiaan: Peele on keksinyt, että Haywoodit polveutuvat mustasta ratsastajasta, joka ratsastaa vuonna 1878 valmistuneessa Sallie Gardnerin valokuvakoosteessa, jota pidetään yhtenä elokuvan esiasteista.

Toinen tavallisuudesta poikkeava aspekti on Rickyn traumaattinen tarina, joka ei suoraan tunnu liittyvän mihinkään. Suoraviivaisuudesta huolimatta Nope on katsomisen arvoista jännitystä, ja se kannattaa todistaa valkokankaalta.

Alussa siteerattu Nahumin kirjan kohta kääntyy englanniksi: ”I will cast abominable filth upon you, make you vile, and make you a spectacle.” Peele saattaa tässä kritisoida nykyistä spektaakkeliyhteiskuntaa ja erityisesti Hollywoodia, missä kaiken pitää olla suurta ja ihmeellistä. Haluamme nähdä kaiken ja samalla tallentaa näkemämme. Ilman kuvallista todistusta, ei asiaa ole tapahtunut. Nope on Peeleä suurimmillaan ja mahtavimmillaan, mikä ei tässä tapauksessa ole pelkästään hyvä asia. Toivottavasti nykyelokuvan lupaus tekee seuraavaksi jotain pienempää, missä kaikkea ei ole pakko näyttää, vaan katsoja saa ajatella itse.

Nope on elokuvateattereissa 19.8. alkaen.


Avatar photo

About

Tuomas Hurme (s. 1987) on teologian maisteri, joka vapaa-ajallaan lukee kirjoja ja katselee elokuvia. Tajusi teini-ikäisenä katsottuaan Stanley Kubrickin elokuvia, että elokuvat voivat olla enemmän kuin viihdettä.


© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.