Koulusta pitää keskustella monipuolisesti ja kriittisesti

Koulukasvatus ei ole vain mikrotason luokkahuoneteknologiaa, vaan se perustuu pedagogiikkaan, jolla on monia ulottuvuuksia. Siksi tarvitaan pedagogiikan kriittistä reflektointia, jotta keskustelu ei kutistuisi koskemaan vain mitattavia suureita.

Peräänkuulutamme rohkeaa ja toisiamme kunnioittavaa julkista keskustelua koulusta ja sen sivistystehtävästä. Keskusteltaessa perusopetuksesta ja lukiosta on syytä ottaa myös erilaiset pedagogiset näkökulmat huomioon.

On hyvä pitää mielessä, että koulu itsessään ei vain heijasta vallitsevaa ideologiaa, vaan se myös uusintaa ja tuottaa sitä. Näistä ilmiöistä opettajien pitää olla nykyistä paremmin selvillä. Tässä mielessä keskustelu koulukasvatuksesta on tärkeä osa sitä laajempaa yhteiskunnallista ja kasvatusfilosofista keskustelua koulutusyhteiskunnan tilasta ja vallasta, koska koulu ei ole ideologisesti eikä pedagogisesti neutraali toiminnan kenttä. Koulutuksen institutionaalisen rakenteen ja sisällön ohella on yhtä lailla tärkeää vapaasti ja avoimesti analysoida sitä, kenen tulevaisuutta, tarinaa ja intressejä tulevaisuuden koulukasvatus rakentaa yhteiskunnan kontekstissa.

Myös opetussuunnitelmat ja pisteytysjärjestelmät, joita esimerkiksi lukioissa toteutetaan, ovat yhteiskunnallisen vallan ilmentymiä. Siksi on tärkeää, että niistä käydään tulevaisuuden lukiota koskevaa julkista keskustelua, siis laajennetaan tarkastelua lukiopedagogiikan mikrotasolta sen makrotasolle.

Koulun kehittämiseen liittyen tarvitsemme moniarvoista keskustelua opettajien asemasta, pedagogiikan tilasta ja sen tulevaisuudesta. Tarvitsemme siis kriittistä kasvatusajattelua, jotta opettajien olisi mahdollista aikaisempaa paremmin käsittää opetustyön ja pedagogiikan yhteiskunnallisia, koulutuspoliittisia ja taloudellisia kytköksiä. Tähän kasvattajat ja opettajat tarvitsevat akateemikko G. H. von Wrightin sanoja lainaten myös ”taistelevaa humanismia”, kykyä yhteiskunnalliseen ymmärrykseen ja pedagogiikan itsepohdintaan etenkin, jos ”vallanpitäjät ovat pukeutuneet väärän tietoisuuden valepukuun.”

Artikkelikuvassa G. H. von Wright kirjastossaan.


Avatar photo

About

Matti Taneli on kasvatustieteen tohtori, filosofian ja teologian maisteri, lukion opettaja ja kasvatustieteen tutkija sekä pappi. Jyrki Kaarttinen on kasvatustieteen tohtori, filosofian maisteri, ammatillinen opinto-ohjaaja ja erityisopettaja sekä historian ja yhteiskuntaopin aineenopettaja.


© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.