Kotiteollisuus. Kuva: Ville Juurikkala

Kotiteollisuuden sielua etsimässä 3/4

Edellisessä osassa totesin, että Kotiteollisuuden lauluissa kysymys Jumalasta linkittyy vahvasti kokemukseen siitä, millainen maailma on. Usein maailma näyttäytyy kaoottisena paikkana. Olennainen osa tässä kokemuksessa on se, miten ihmiset toimivat toisiaan kohtaan väärin. Näin uskonto ja etiikka liittyvät lauluissa yhteen.

Hahmotan etiikan uskonnollista ulottuvuutta kahden kappaleen kautta. Ne ovat yhtyeen uusimmalta levyltä Maailmanloppu (2013). Edellisen kirjoituksen tapaan valitan, ettei minulla ole mahdollisuutta perehtyä koko laajaan aineistoon.

Ensimmäiseksi tarkastelen kappaletta ”Silmä silmästä, hammas hampaasta”.

Hynynen on lainannut kappaleen nimeksi tulleet kertosäkeen sanat Jeesuksen toistamassa muodossa (Matt. 5:38), jossa ne yleensä tunnetaan. Mooseksen laissa on mainittu muitakin kuin silmä ja hammas (esim. 2. Moos. 21:23-24).

Jeesus suhtautui Mooseksen lakiin periaatteeseen kriittisesti. Sama kielteisyys näkyy Hynyselläkin. Sanoilla ilmaistaan ihmisten kielteistä, moraalitonta toimintaa. Nämä samat ihmiset lausuvat myös: ”Jumala on kuollut.” (sanat ovat peräisin filosofi Friedrich Nietzscheltä). ”Jumala on kuollut” -teologia ja ”Silmä silmästä” -periaate kuuluvat siis yhteen.

Hynynen näyttää esittävän, että teologinen moraali vääntyy ihmisten omien toiveiden heijastumaksi, jos Jumala julistetaan kuolleeksi. Ironisesti Hynynen muotoilee ihmisten järkeilyn: ”niin kai tekis taivaan isäkin.”
Mikä sitten on kappaleen idea? Yhtyeen kotisivulla Hynynen määrittelee sen näin: ”kaikki pysyy paikallaan, mikään ei muutu.” Tätä voisi äkkiseltään pitää viittauksena Saarnaajaan, mutta viittaussuhde ei ole mitenkään ilmeinen – korkeintaan mahdollinen.

Laulun aiheena on rinnastaa kansanjohtajien ohjaama totalitaarinen menneisyys ja nykyisen kansan vääntäytyminen pukumiesten rahamaailmaan. Molemmissa kansa seuraa itselleen yhtä huonosti sopivaa ideaalia. Seurauksena on ilmeisesti väärä etiikka. ”Silmä silmästä” -periaate symboloi länsimaisessa perinteessä yleisesti eettistä kovuutta.

Rinnastus menneen ja nykyisen sukupolven välillä saa raamatullisen ilmaisunsa sanoissa ”isien synnit toistetaan”. Jo sana ”synti” viittaa uskonnolliseen ulottuvuuteen, ja isien syntien toistaminen löytyy monista kohdista (esim. Jes. 65:7; Hes. 20:30; Luuk. 11:48) – vaikka sanastollisesti täysin vastaavaa ilmaisua ei olekaan. Raamatullinen teema on saanut itsenäisen muotoilun.

Toisena tarkastelun kohteena on kappale ”Kultainen vasikka”, joka esiintyy vain levyn kirjaversiossa. Aihe on luonnollisesti Raamatusta – joskin nykykäännöksessä vasikka on sonni (2. Moos. 32) – ja Hynynen kommentoi sanoitusta: ”Vanha testamentti on yhä se paras ja painavin kirja.”

Kultainen vasikka on laulussa ”vaurauden kaikkivoipa jumala”. Temaattinen yhteys ”Minä olen” -kappaleen epäjumalien kanssa on ilmeinen. Puheenvuoron ottaa ”Taivaan Herra”, joka uhkaa maata täydellisellä tuholla ja moittii ahneudesta. Ihmisen ääni vastaa kuitenkin Jumalalle, että tämä tarttuu asioihin liian myöhään. Sitä paitsi Jumalalla tuskin on oikeutta rangaista ihmisiä, kuten laulun loppu toteaa:

Kotiteollisuuden jäsenet. Kuva: Ville Juurikkala

Kotiteollisuus eli Sinkkonen, Hynynen ja Hongisto. Kuva: Ville Juurikkala.

Itse jätit meidät tänne
leikkimään
ja sotimaan keskenämme

Istuimme jumalten pöytään
etkö nää
siellä riehumme keskellänne

Loppusäkeistöistä edellinen on aikaisemmista levyistä tuttu Jumala, joka ei ole riittävästi ohjannut maailmaa. Jumalaa siis syytetään välinpitämättömyydestä. Viimeinen säkeistö kuitenkin asettaa kysymyksen siitä, onko Jumala sittenkään lopulta syyllinen, ainakaan yksin.

Viimeinen säkeistö vaihtaa vanhatestamentillisen jumalakuvan antiikin myyttiseen aiheeseen jumalten pidoista. Miten on tulkittava se, että ihminen on noussut jumalten pitopöytään? Onko juuri jumalaksi nouseminen maailmassa esiintyvien ongelmien syy?

Tämä olisi perinteinen antiikkinen hybris-syyte, joka sopii myös kristillisen teologian ajatukseen synnistä: ihminen haluaa kohota jumalaksi. Tässä mielessä ihminen on syyllinen. Mutta Jumalakaan ei jää syyttömäksi, sillä hän ei ole estänyt tapahtunutta – ei edes huomannut.

Niko Huttunen

Kappaleiden sanoitukset Kotiteollisuuden verkkosivuilla.
Kirjoitussarjan muut osat Vartijan sivustolla.
Kuuntele: Spotify-soittolistalla kirjoitussarjassa mainittuja kappaleita (tarvitset Spotify-käyttäjätunnuksen).
Katsele: Videosoittolistalla kappaleita YouTubessa.


Niko Huttunen

Kirjoittaja

Huttunen on Uuden testamentin eksegetiikan dosentti, joka on tutkinut varhaisen kristinuskon suhdetta antiikin filosofiaan ja roomalaiseen yhteiskuntaan. Hän on kirjoittanut myös Raamatun käytöstä ja vaikutuksesta Suomen sisällissodassa ja sen jälkeen. Tällä hetkellä Huttunen laatii Uuden testamentin tuoretta suomennosta.


'Kotiteollisuuden sielua etsimässä 3/4' kirjoitusta on kommentoitu

  1. 10.9.2013 @ 19.15 Teräsmiehen tytär

    Kuvitellaanpa suuri joukkotappelu jossain sivilisaation alkuhämärissä, kauan ennen Mooseksen päiviä. Erään miehen lastakantavaa lempivaimoa lyödään poskelle niin lujaa, että hammas irtoaa, vaimo kaatuu maahan, ja lapsi syntyy tappelun keskelle ennen aikojaan. Vaikka suurempaa vahinkoa ei tapahdu, mies tietää että keskonen tulee jäämään elämässä vähäosaiseksi ellei peräti osattomaksi. Niinpä mies alkaa hautoa kostoa. Muutaman kuukauden kuluttua hän huomaa lyöjän perheessä jonkun, vaikkapa kauniin orjattaren, olevan raskaana. Orjatar pahoinpidellään, seuraa keskenmeno. Edes alkeellisia lakeja ei tuolloin vielä ollut olemassakaan. Eikä kosto tunne kohtuutta.

    ”… hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa …”
    Kirkkoraamatun jakeista 2. Moos. 21: 22-25 ei saa mitään tolkkua. Täytyy turvautua vieraskieliseen kirjaan. Holy Bible New International Version (NIV) sanoo että ”she gives birth prematurely”. Keskenmeno (engl. miscarriage) mainitaan vain sivun alalaidan selitteessä. Jo alkaa järjen valo loistaa kyseisestä Mooseksen kirjan kohdasta, lainkohdasta! Sikiö, lapsi ja nainen olivat vielä tuohonkin aikaan käytännössä miehen omaisuutta, ja omaisuutta on tässä vahingoitettu. Ehkä vaimolle on isketty musta silmä. Tai vastasyntyneen raaja on murtunut tappelun sekasorrossa. Pahimmassa tapauksessa mies näkee silmiensä edessä kauan toivomansa poikalapsen sijasta ruhjoutuneen sikiön jäänteet. Laki – ei enää yksittäisen miehen voima ja valta – määrää nyt miten tapahtumat yhteisössä etenevät.

    Tässä kohtaa kryptonilainenkin ymmärtää esittää Kysymyksen: Mitä hittoa Jeesus tekis? Tai miten hän neuvoisi joukkotappelun keskelle joutunutta? Kirkkoraamatun Jeesuksen ohjeet ovat kuin toiselta planeetalta. Niitä Maan asukkaat ovat kuitenkin ihastelleet vuosisatojen ajan, vaikka soveltaminen maanpäälliseen elämään takkuaa ikävästi. Ja jos rehellisiä olisimme, myöntäisimme ettemme voi varmuudella tietää, mitä Jeesus Nasaretilainen todellisuudessa sanoi ja teki.
    Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.
    (Matt. 5: 39)
    Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme.
    (Mark. 9: 40)
    Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan.
    (Matt. 12: 30)
    Jos jalkasi viettelee sinua, hakkaa se pois.
    (Mark. 9: 45)
    Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.
    (Matt. 7: 12)
    Tsiisus…

    BTW, ajanlaskun alun Palestiinassa olivat kaiketi voimassa Rooman lait. Ainakaan NIV:ssa esitettyyn Life for life -periaatteeseen vedoten ei vastasyntynyttä siis ilmeisesti enää tuolloin voitu surmata. Olisi kiinnostavaa lukea jonkun vakavamielisen eksegeetin näkemys asiasta!

    Ihmiskunta on kulkenut pitkän matkan vahvemman oikeuden ja koston ajoista nykyiseen järjestykseen, jossa kansan edustajat säätävät lait, hallituksella on lakien toimeenpanon valta ja tuomioistuimet tuomitsevat lainrikkojat rangaistuksiin. Jokaisen naisesta syntyneen ihmisoikeudet tunnustetaan. Vielä isoäitiemme isoäidit tai ainakin heidän isoäitiensä isoäidit tiesivät ja tunsivat millaista on aikuisen elämä miehen holhouksen alaisena.

    Vastaa

  2. 11.9.2013 @ 20.57 la Filino de homo

    Ehkä Jeesus oli orja siihen päivään saakka, jona herra iski häneltä hampaan irti. Jeesus neuvoi sitten (muita orjia) kääntämään lyöjälle eli herralle toisenkin posken, jos ensimmäisellä lyönnillä ei vielä hammasta irronnut. Yksi hammas on aika pieni hinta vapaudesta…

    Ja Jumala loi ihmisen vapaaksi.

    (2. Moos. 21: 27)

    Vastaa


Haluaisitko jakaa ajatuksesi?

Kommentoidessa on tarkoitus puhua itse asiasta, ei kirjoittajista. Toimitus poistaa kirjoittajan tai muiden kommentoijien persoonaan menevät halveksuvat, loukkaavat tai vihamieliset kommentit. Jos kommentissasi on linkki, kommentti ei tule heti näkyviin, vaan toimitus tarkistaa sen. Sähköpostiosoitteesi ei tule näkyviin.

© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2017.