Jukatan, Jerusalem ja uskonnon historia
Kristikunnan arkea ovat sisäänpäin kääntyneet eksklusiiviset ryhmittymät, jotka kokevat edustavansa lopullisen totuuden aikakautta ja joskus ”vain me” -teologiaa.
Kristikunnan arkea ovat sisäänpäin kääntyneet eksklusiiviset ryhmittymät, jotka kokevat edustavansa lopullisen totuuden aikakautta ja joskus ”vain me” -teologiaa.
”Jos minä olen, koska minä olen minä, ja sinä olet, koska sinä olet sinä, silloin minä olen minä ja sinä olet sinä. Mutta jos minä olen, koska sinä olet sinä, ja sinä olet, koska minä olen minä, silloin minä en ole minä etkä sinä ole sinä.”
Oula Silvennoisen, Marko Tikan ja Aapo Roseliuksen Suomalaiset fasistit: mustan sarastuksen airuet -kirjan herättämä keskustelu oli poikkeuksellisen vilkasta, eikä lähimenneisyydestä taida löytyä montaa näin paljon huomiota saanutta tutkimusta.
Historian harrastajana minua on pitkään kiehtonut Rooman kaupungin ja sen pohjalle rakentuneen valtakunnan kehitys. Miksi juuri Roomasta, vaatimattomasta kylästä, kehittyi antiikin mahtavin valtio, ”maailmanvaltakunta”?
Martti Simojoki tuli Vartijan päätoimittajaksi toisen maailmansodan päätyttyä vuoden 1945 alusta. Ensimmäisessä pääkirjoituksessaan hän pohti sitä, miten Vartijan linja suhteutuisi siihen, miten se oli lehden historian alkuaikoina 1800-luvun lopussa määritelty.
Valkokankaalla heitetään katsojalle mielenkiintoinen ja moderni kysymys, kun Ruotsin kuningas Kustaa II Aadolfin tytär Kristiina – hallitsijaksi syntymästään saakka kasvatettu – joutuu syvään koko olemista koskevaan ristiriitaan. Hän muotoilee ongelmansa tähän tapaan: Onko minun unohdettava kaikki se, mitä olen oppinut ja joka teki minusta minut, jotta voisin tulla siksi, mitä haluan olla?